• امروز : پنج شنبه - ۱۰ آذر - ۱۴۰۱
1

محاسبه و پرداخت خمس توسط خود مکلّف – تأخیر در پرداخت خمس – روایاتی پیرامون خمس [خمس]

  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶

سؤال ما خمسمون رو خودمون حساب می کنیم و تقریبی میسنجیم و یک مقداری هم بیشتر از اون حدی که تشخیص دادیم کنار می گذاریم. همینطور درسته یا حتما باید یک شخص ثالثی حساب کنه؟ و اینکه همسر من خیلی در پرداخت خمس جدی نیستند یعنی نظرشون اینه که وقتی خودمون اگر این پول رو […]

سؤال

ما خمسمون رو خودمون حساب می کنیم و تقریبی میسنجیم و یک مقداری هم بیشتر از اون حدی که تشخیص دادیم کنار می گذاریم. همینطور درسته یا حتما باید یک شخص ثالثی حساب کنه؟ و اینکه همسر من خیلی در پرداخت خمس جدی نیستند یعنی نظرشون اینه که وقتی خودمون اگر این پول رو پرداخت کنیم دستمون خالی میشه باید صبر کرد! به نظر مرجع بزرگوار چقدر در پرداخت خمس باید عجله کرد و اضطرار داشت؟ ملاک چیست؟

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در مفروض سوال که خودتان میتوانید خمستان را صحیح محاسبه نمایید، نیازی به رفتن نزد نماینده یا دفتر معظم له نیست. بلی، اگر در مواردی مسأله را نمی دانستید، واجب است از متخصص احکام سوال نمایید تا دچار حرام نشوید یا احتیاطا در آن مورد، خمس را پرداخت نمایید.

ولی برای پرداخت مبلغ خمس (چه سهم مبارک امام و چه سهم سادات)، خودتان اجازه ندارید و باید به نمایندگان معظم له برسانید یا با اجازه آنها مصرف نمایید.

شایان ذکر است؛ پرداخت خمس فوریت دارد و حتی یک روز یا نصف روز یا حتی لحظه ای از آن روز نباید تاخیر افتاد و الا گنه کارید. مگر با اجازه ولی امر خمس

اگر همسر محترمتان نیاز شدید دارند، میتوانند با اجازه، خمس را تاخیر اندازند. [۱]

برای اجازه از حاکم شرع و ولیّ امر خمس میبایست نزد نمایندگان مقام معظم رهبری (مثل آیت الله علم الهدی یا حضرت استاد سید اباصالح راجی یا حجت الاسلام حاج آقای غفاری) رجوع نمایید.

 

خمس يکی از فرايض اسلامی است که خداوند متعال  آن را برای پيامبر اکرم صلّی الله عليه و آله و ذرّيه مکرّم او سلام الله عليهم از نظر اکرام و احترام قرار داده است و کسی که از پرداخت آن امتناع کند، هر چند به مقدار کمی هم باشد، در رديف ستمکاران خواهد بود.

کتاب کافی مهم‌ترین و معتبرترین منبع از کتب اربعه است. این کتاب نوشته محمد بن یعقوب بن اسحاق مشهور به ثقه الاسلام کلینی است کلینی به جهت ارتباط با اصحاب ائمه و دسترسی به اصول اربع مأه روایات این کتاب را با کمترین واسطه نقل کرده است کافی در کلام بزرگان شیخ مفید از بزرگترین علمای تاریخ شیعه می‌گوید: این کتاب، از برترین کتب شیعه است که دارای فائده‌های بسیار می‌باشد. [۲]

شهید اول آن را کتابی در زمینه حدیث معرفی می‌کند که امامیه مانند آن را نیاورده است. [۳]

محمدتقی مجلسی معروف به مجلسی اول می‌نویسد: کتاب کافی از تمام کتب اصول، مضبوطتر و جامعتر است و بهترین و بزرگ‌ترین تألیف فرقه ناجیه (امامیه) است. [۴]

آقا بزرگ تهرانی کتابشناس و فقیه کبیر ، می‌گوید: کافی کتابی است که در نقل حدیث از اهل بیت(ع)، مانند آن نوشته نشده است. [۵]

آیت الله خویی از قول استادش میرزا محمدحسین نائینی، مناقشه در اسناد روایات کافی را حرفه و ترفند عاجزان و ناتوانان خوانده ‌است. [۶]

یکی از روایات کتاب شریف کافی محمد بن زید طبرى گوید:

سَهْلٌ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْمُثَنَّى قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ زَيْدٍ الطَّبَرِيُّ قَالَ: كَتَبَ رَجُلٌ مِنْ تُجَّارِ فَارِسَ مِنْ بَعْضِ مَوَالِي أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السلام)  يَسْأَلُهُ الْإِذْنَ فِي الْخُمُسِ فَكَتَبَ إِلَيْهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ ضَمِنَ عَلَى الْعَمَلِ الثَّوَابَ وَ عَلَى الضِّيقِ الْهَمَّ- لَا يَحِلُّ مَالٌ إِلَّا مِنْ وَجْهٍ أَحَلَّهُ اللَّهُ وَ إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِينِنَا وَ عَلَى عِيَالاتِنَا وَ عَلَى مَوَالِينَا وَ مَا نَبْذُلُهُ وَ نَشْتَرِي مِنْ أَعْرَاضِنَا مِمَّنْ نَخَافُ سَطْوَتَهُ فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَكُمْ دُعَاءَنَا مَا قَدَرْتُمْ عَلَيْهِ فَإِنَّ إِخْرَاجَهُ مِفْتَاحُ رِزْقِكُمْ وَ تَمْحِيصُ ذُنُوبِكُمْ وَ مَا تَمْهَدُونَ لِأَنْفُسِكُمْ لِيَوْمِ فَاقَتِكُمْ وَ الْمُسْلِمُ مَنْ يَفِي لِلَّهِ بِمَا عَهِدَ إِلَيْهِ وَ لَيْسَ الْمُسْلِمُ مَنْ أَجَابَ بِاللِّسَانِ وَ خَالَفَ بِالْقَلْبِ وَ السَّلَامُ. [۷]

مردى از بازرگانان فارس که از پیروان امام رضا (علیه السلام) بود، به آن حضرت نامه‏اى نوشت و درباره خمس، اجازه خواست، در پاسخ او نوشت که:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

به راستى خدا واسع است و کریم، بر هر کارى ضامن ثواب است و بر تنگ نظرى غم و اندوه، هیچ مالى حلال نیست مگر از راهى که خدایش حلال کرده است و به راستى، خمس کمک ما است بر دین ما و بر عیالات ما و بر دوستان ما و وسیله بذل و بخشش ما است و حفظ آبروى ما از کسى که از او بیم داریم، آن را از ما دریغ ندارید و خود را از دعاى ما محروم‏ نسازید تا آنجا که مى‏توانید، زیرا پرداخت خمس، کلید روزى شما است و مایه پاک شدن گناهان شما و ذخیره‏اى است که براى روز بى‏نوائى خود پس انداز کنید، مسلمان کسى است که براى خدا بدان چه او را عهده ‏دار کرده وفا کند و بر عهده خود بپاید، مسلمان نیست کسى که به زبان پذیرا است و به دل مخالف است، و السلام‏

پس به فرموده امام رضا (علیه السلام) خمس برای خود انسان ۴ فایده دارد:

۱) باعث دعای امام برای انسان می شود.

۲) با پرداخت خمس؛ روزی انسان تضمین می شود.

۳) باعث پاک شدن گناهان است.

۴) ذخیره برای قیامت است .

و در حديث دیگری نقل شده است ابو بصير که يکی از محدّثين بزرگ است، از امام باقر (عليه السّلام) پرسيد: «کمترين چيزی که باعث دخول در آتش جهنم می­گردد، کدام است؟ حضرتش در پاسخ فرمودند: خوردن يک درهم از مال يتيم، سپس افزودند: آن يتيم ما هستيم.» [۸]

انشاالله تعالی با پرداخت دقیق و به موقع خمس خداوند برکت را درزندگی دنیوی و سعادت را در زندگی اخروی شامل حال شما گرداند

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] سایت استانها، ویژه نمایندگان، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: ۵۸۶۲۷۲–    استفتاء خصوصی مکتوب از معظم له –  برگرفته از اجوبه الاستفتائات، ص ۲۲۴ ، س ۹۷۶٫

[۲] تصحیح الاعتقادات الامامیه،شیخ مفید، ص۷۰

[۳] کلینی، الکافی، ج ۱، ص۲۷

[۴] مرآه العقول، مجلسی،  ج۱، ص۳

[۵] الذریعه،آقا بزرگ تهرانی،  ج ۱۷، ص۲۴۵

[۶] خویی، معجم رجال الحدیث، ج ۱، ص۹۹

[۷] الكافي، ج‏۱، ص ۵۴۸، ح ۲۵

[۸] وسائل‏ الشيعة ج۹، ص۴۸۳ ، ح۱، باب۱،  وجوب الخمس  –  مستدرك‏ الوسائل، ج۷،  ص ۲۷۷، ح۱، باب ۱، وجوب الخمس

لینک کوتاه : https://118ahkam.ir/?p=1937

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی کلمات رکیک، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.