عقود اسلامیمعاملات

قرارداد وکالت‌نامه نقد و نسیه – راه‌حل دادن پول و گرفتن سود ثابت

قرارداد وکالت‌نامه نقد و نسیه (۱)

۱- صاحب سرمایه به عامل وکالت می‌دهد تا عامل کالای مورد احتیاج خویش را به وکالت برای صاحب سرمایه نقداً خریداری نماید؛ لذا عامل کالا را به وکالت نقداً به مبلغ ……………………………………………………………………….. خریداری نمود.

۲- صاحب سرمایه به عامل وکالت می‌دهد تا کالای خریداری شده را با مبلغ و مدت معین به خویشتن بفروشد؛ لذا عامل پس از خرید کالا به شکل نقد برای صاحب سرمایه، آنرا نسیه با مبلغ ………………………………………………………………………………………………….. در طیّ اقساط …………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………… و مدت معین ……………………………………………………. از صاحب سرمایه خریداری نمود.

۳- خریدار (عامل) موظف است ماهانه در تاریخ ……………… مبلغ ……………………………… را به‌عنوان سود معامله نسیه به فروشنده (صاحب سرمایه) پرداخت نمايد.

۴- با سررسید آخرین قسط از سود در تاریخ ……………… خریدار (عامل) موظف است باقیمانده قیمت خرید (اصل رأس مال) را که هم در ذمه اوست به فروشنده (صاحب سرمایه) پرداخت و اداء نماید یا آنکه مقدمات انجام معامله نقد و نسیه دیگری را به وکالت از صاحب سرمایه فراهم سازد.

۵- در صورت تأخیر در پرداخت سود معامله نسیه دریافت دیرکرد و خسارت تأخیر تأدیه جائز نبوده و مشروع نيست.

۶- عامل جائز نیست سرمایه کار را در زندگی خانوادگيش مصرف نموده یا صرف تعمیر ماشین یا اداء دیون خویش و مانند آن نماید و سود قرارداد را از درآمد دیگری بپردازد.

 

* صلح نامه *

برای الزامی شدن بعضی از تعهّدات قرارداد نقد و نسیه از عقد مصالحه استفاده می‌کنیم.

عامل: مبلغ مثلاً هزار تومان را به شما (صاحب سرمایه) مجاناً صلح می‌نمایم به‌شرط اينكه:

۱- وکیل بلاعزل از ناحیه شما با حق توکیل دیگران در انجام معاملات نقد و نسیه تا مدت معین باشم.

۲- صاحب سرمایه به عامل وکالت بلاعزل داد تا کالایی را که به صلاحدید عامل برای صاحب سرمایه خریداری می‌شود با مبلغ و مدت معین به خویشتن بفروشد.

خواندن  دریافت وام مسکن و گذاشتن همان پول وام در بانک و دریافت سود

۳- تعیین مبلغ و مدت معامله نسیه به صلاحدید عامل ….. یا توافق طرفین ….. انجام شود. (جلوی گزینه موردنظر علامت تیک زده شود.)

۴- پس از سررسید آخرین قسط معامله نسیه، عامل موظف است یا رأس‌المال را که در ذمه اوست به صاحب سرمایه اداء نماید یا مقدمات انجام معامله نقد و نسیه دیگری را به وکالت از صاحب سرمایه فراهم سازد.

۵- تمام این وکالت‌ها مجانی و تبرّعی است و عامل بابت انجام امور تفویض شده به او مستحق دریافت حق‌الوکاله نيست.

۶- اصل پول صاحب سرمایه در دست عامل بیمه باشد؛ یعنی درصورتی‌که قبل از انجام معامله نسیه اصل پول یا کالای خریداری شده برای صاحب سرمایه به هر دلیل در دست عامل تلف شود، ایشان متعهّد می‌شود از مال خود در اولین زمان ممکن آنرا جبران نمايد.

صاحب سرمايه: این مصالحه و سازش را با تمام شرایط ذکر شده در آن می‌پذیرم و قبول می‌نمایم.

 

محل امضاء صاحب سرمایه ………………………………………..

 

محل امضاء عامل (خریدار) ……………………………………………..

 

محل امضاء شهود: ۱-……………………………..                                           ۲-…………………………….

 

برای اطلاع از توضیحات تفصیلی بحث فوق (و با بیان ساده و کامل) می‌توانید فیلم استاد در این موضوع را مشاهده نمایید و اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منبع:

(۱) ازآنجاکه سود و بهره معاملات نسیه‌ای که در قرارداد آن مبلغ و مدت کاملاً معین است حلال می‌باشد، لذا می‌توان برای دریافت سود از قرارداد ذیل استفاده نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا