پرسش و پاسخسؤالات پزشکیسؤالات وضو، غسل، تیمم

غسل و وضو و سجده‌ی نماز شخصی که بینی خود را عمل نموده

پرسش:

جراحی بینی کرده‌ام

برای نماز نمی‌توانم سرم را به پایین بیاورم مهر را با دست روی پیشانی می‌گذارم و برمی‌دارم درست است؟

غسل واجب دارم و نمی‌توانم گچ بینی را خیس کنم می‌توانم غسل کنم و فقط با دست خیس روی آن بکشم؟ برای وضو هم همین‌طور می‌توانم عمل کنم؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

پاسخ۱ـ به‌طورکلی، کسی که می‌‌تواند بنشیند؛ ولی نمی‌‌تواند پیشانی را بر زمین برساند، اگر بتواند به‌قدری خم شود که عرفاً سجده بر آن صدق کند، باید به آن مقدار خم شود و مهر یا چیز دیگری را که سجده بر آن صحیح است، روی مکان بلندی گذاشته و پیشانی را بر آن بگذارد؛ ولی باید کف دست‌‌ها و زانوها و انگشتان پا را در صورت امکان به طور معمول بر زمین بگذارد و اگر در این صورت، مکان بلندی نباشد که مهر یا شیء دیگری که سجده بر آن صحیح است را روی آن قرار دهد و کسی هم نباشد که مثلاً مهر را بلند کند و بگیرد تا آن شخص بر آن سجده نماید، باید مهر یا شیء دیگر را با دست بلند کرده و بر آن سجده نماید.

و امّا کسی که به‌هیچ‌وجه نمی‌‌تواند سجده نماید، یا آنکه می‌‌تواند مقداری خم شود، ولی بر آن مقدار، عرفاً سجده صدق نکند، باید برای سجده با سر اشاره کند و اگر نتواند، باید با چشم‌‌ها اشاره نماید و اگر با چشم‌‌ها هم نمی‌‌تواند اشاره کند، باید در قلب نیّت سجده کند و بنا بر احتیاط لازم، با دست و مانند آن برای سجده اشاره کند و ذکر واجب را بگوید. (۱)

پاسخ۲ـ در فرض سؤال چنانچه در اعضای وضویتان، زخم یا جراحت یا دمل یا شکستگی یا مرهم وجود داشته باشد، یا آب برای قسمت آسیب‌دیده ضرر داشته یا باز کردن جبیره ای که بر قسمت صدمه‌دیده گذاشته شده، مضرّ بوده یا همراه با سختی فوق‌العاده باشد، هرچند آب برای محلّ، ضرر نداشته باشد مثل شکستگی که روی آن گچ گرفته شده و آب برای آن ضرر ندارد؛ ولی رساندن آب به زیر آن بدون برداشتن گچ ممکن نیست و از طرفی باز کردن گچ برای قسمت آسیب‌دیده مضرّ بوده یا برداشتن آن با سختی زیادی همراه است که معمولاً قابل‌تحمل نیست، در همه‌ی این موارد لازم است وضو و غسل جبیره‌ای انجام شود و چون فرموده‌اید روی آن بسته است، باید اطراف آن را شسته و روی جبیره را مسح نمایید.

خواندن  شستن مو در غسل ـ شستن موهای مرده بعد از استفاده از نوره

شایان‌ذکر است؛ اگر شکستگی بدون زخم و جراحت باشد، باید تیمّم نماید. (۲)

برای اطلاع از احکام شرعی پیرامون “استفاده از انواع تاتو و خال‌کوبی دائم و موقت، ناخن و مژه مصنوعی، لاک و… و راه‌حل‌های آن” (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، ج۲، کتاب الصلاة، فصل فی القیام، ص۱۷۶ و ۱۷۷، م ۱۵ و ۱۶ / همان، فصل فی السجود، ص۲۳۱، م ۱۲ / منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الصلاة، الفصل السادس: فی السجود، ص۲۰۶، م ۶۴۹ / توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص۳۷۲، م ۱۲۸۵ و ۱۲۸۶
(۲) منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الطهارة، الفصل الثانی: أحکام الجبائر، ص۳۶، م ۱۰۳ و قبل از م ۱۰۳ / همان، ص۳۷، با استفاده از م ۱۰۶ / توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص ۱۲۵ و ۱۲۷، م ۳۵۸ و ۳۶۳ / همان، ص۱۳۰ و ۱۳۱، قبل از م ۳۸۰، کیفیت وضوی جبیره ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا