پرسش و پاسخسؤالات ازدواج و زناشوییسؤالات بانوانسؤالات خمسسؤالات فرهنگی و اجتماعیسؤالات مختص بانوان و آقایان

حکم پرداخت خمس جهیزیه برای دختران و پول کنار گذاشته شده برای جهیزیه

پرسش:

سلام من یک دختر هستم که به سن ازدواج رسیدم؛ ولی هنوز ازدواج نکردم با درآمدی که دارم برای خودم در طول سال جهیزیه می‌خرم البته پدرم در قید حیات هستند؛ ولی من خودم دوست دارم بیشتر لوازم رو خودم تهیه کنم آیا وقتی به تاریخ روز خمسی‌ام رسیدم باید پولی که بابت خرید این اجناس خرج کرده‌ام را هم به خمس بدهم یا نه چون هنوز از لوازم استفاده نکرده‌ام؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

اگر در منطقه‌ای متعارف چنین باشد که انسان جهیزیه دخترش (یا دختر جهیزیه‌ی خودش) را در سال‌های متعدّد به طور تدریجی تهیه کند و تهیه‌نکردن جهیزیه به این صورت با شأن فرد منافات داشته باشد – هرچند از جهت اینکه نتواند آن را در وقتش تهیه کند – و این موجب صدمه آبرویی به او می‌گردد، اگر در بین سال از منافع آن سال مقداری از جهیزیه مورد احتیاج را بخرد که از شأنش زیاد نباشد و عرفاً تهیه آن مقدار در یک سال جزء مصارف سالیانه متعارف او شمرده شود، لازم نیست خمس آن را بدهد. امّا فردی که توانایی مالی دارد و می‌تواند جهیزیه دخترش (یا دختر جهیزیه‌ی خودش) را یک‌دفعه در همان سال نیاز فراهم کند و تهیه‌نکردن تدریجی جهاز، کسر شأن برای او نیست، اگر جهیزیه را به‌تدریج تهیه نماید و سال بر آن بگذرد باید خمس آن را بدهد.

خواندن  خمس کارت شارژ و کارت تلفن

شایان‌ذکر است پول و درآمدی که برای تهیه جهاز یا لوازم زندگی آینده یا تأمین هزینه‌های مراسم ازدواج، کنار گذاشته و پس‌انداز می‌شود حتی اگر شرائط فوق را داشته باشد، باید خمسش در انتهای سال خمسی محاسبه شود. (۱)

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص۶۵۶، م ۲۳۲۲ / مسائل خمس و زکات، ص ۲۸ و ۲۹، م ۳۱ و ۳۲ / همان، ص۱۲۷، با استفاده از س ۲۵ / استفتائات فارسی، ج۱، ص۹۷، با استفاده از س ۱۳۵ / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش “کلیشه” و بخش “من السید المهری”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا