پرسش و پاسخسؤالات خمسسؤالات عقود اسلامی

طریقه محاسبه خمس اموال کودک ـ پرداخت خمس اموال کودک از غیر مال خودش

پرسش:

بسمه‌تعالی

سلام‌علیکم

برخی کودکان نابالغ هرازگاهی به مناسبت اعیاد و تولد و… هدایایی از اطرافیان دریافت می‌کنند.

الف – آیا پدر آنها می‌تواند جهت سهولت محاسبات برای برخی از اموال آنها سال جداگانه قرار داده و برای سایر اموال، سال خمسی یکسان در نظر بگیرد؟

ب – آیا پدر کودک می‌تواند در زمان دادن خمس اموال کودک خود، دقیقاً به مقدار خمس اموال کودک از پول نقد خود به او بخشیده و سپس همان مقدار را به‌عنوان خمس از طرف کودک بپردازد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

الف ـ در فرضِ سؤال که درآمدِ مستمرّی ندارد باید برای هرکدام یک سال جداگانه قرار داده شود و باید لحاظِ مصلحتِ مالِ بچه هم بشود.

ب ـ اشکالی ندارد؛ ولی اگر آن هدیه قدر و قیمت معتنابهی نزدِ مردم داشته باشد بعد از آنکه آن را به بچه بخشید، باید ابتدا خمسِ آن را بدهد (اگرچه سال از آن نگذشته باشد) سپس با باقیماندهٔ آن خمسِ مالِ بچه را بدهد. (۱)

خواندن  وظیفه ولیّ شرعی در پرداخت خمس اموال بچه‌ی نابالغ

 

 

منابع:
(۱) منهاج الصالحین، ج۲، کتاب الخمس، ما یفضل عن مؤنة سنته، ص ۳۶۸، قبل از م ۱۲۱۲، السابع / همان، ص۳۸۴، با استفاده از م ۱۲۵۰ و ۱۲۵۱ / توضیح‌المسائل، ص ۵۰۸، با استفاده از م ۱۷۷۰ / جزوه اختصاصی احکام خمس، ویژه نمایندگان معظم‌له، فصل ۵: مسائل متفرقه خمس، ص۴۶، با استفاده از س ۸۲ / همان، فصل ۳: موارد خمس، ص۲۷، قبل از س ۳۲، با استفاده از مورد ۵ / همان، فصل۶: روش محاسبه خمس، ص۵۳، با استفاده از م ۵ / استفتاء خصوصی از معظم‌له.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا