پرسش و پاسخسؤالات خمسسؤالات عقود اسلامیسؤالات معاملات

خمس هدیه ـ خمس پول پس‌اندازی که مورد احتیاج است

پرسش:

با سلام و خسته نباشید و ممنون بابت کانال خوبتان، بنده مقداری طلا و مقداری پول پس‌انداز دارم، و اول اردیبهشت‌ماه سر سال که باید خمسم را بدهم می‌رسد، من با برادرم زندگی می‌کنم چند وقت دیگه باید از این خونه ایی که در آن زندگی می‌کنیم بنا به دلایلی برویم و خانه‌ی دیگری را اجاره کنیم و من تصمیم گرفته‌ام که این مقدار پولی که پس‌انداز کرده‌ام و طلایی که دارم را به برادرم بدهم تا روی پول پیش خانه بگذارم آیا این پولی که من می‌خواهم بدهم خمس در آن تعلق می‌گیرد یا خیر؟ بنده باید چه‌کار کنم؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله العظمی محقق کابلی (رحمه الله)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در مفروض سؤال، اگر سر سال خمسی‌تان، عین پول‌ها یا بَدَل آنها موجود باشد، به پول‌های شما خمس تعلق می‌گیرد، ولی طلاهایی که مؤونه تان شده (مصرف کرده و می‌کنید) و از شأنتان زیادتر نبوده است و زیاده‌روی هم نکرده باشید، خمس ندارد.

خواندن  حکم خمس حقوق کارکنان وظیفه

برای تخلص از پرداخت خمس پول‌هایتان، می‌توانید قبل از سال خمسی، آنها را به برادرتان هدیه دهید و به قبضش در بیاورید. (۱) یا می‌توانید با آن پول‌ها طلا یا وسیله‌ای بخرید و تا قبل از سال خمسی، مؤونه خود نمایید تا از خمس معاف شوید. (۲)

 

 

منابع:
(۱) البته برادر بزرگوارتان هم اگر مقلد معظم له می باشد، چنانچه در بین سال هدایا را (چه هدایایی که شما به وی داده اید و چه دیگران به او داده اند) استفاده نکند و یا اگر پول نقد است (مثل فرض سوال شما) و تا سر سال خمسی اش بماند، باید خمس اش را پرداخت نماید.
(۲) توضیح‌المسائل، احکام خمس، ص۳۶۶، مورد اول: منفعت کسب، م ۱۸۰۱ ـ همان، ص۳۶۷، م ۱۸۰۴ ـ همان، ص۳۷۰، م ۱۸۲۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا