پرسش و پاسخسؤالات پزشکیسؤالات مختص بانوان و آقایانسؤالات نگاه و پوشش

حکم شرعی گرفتن شناسنامه و عدم اطلاع به فرزندی که از طریق تلقیح به دنیا می‌آید ـ حکم شرعی تلقیح مصنوعی

پرسش:

اگر تخمک زنی در رحمش با اسپرم مرد بیگانه ترکیب شود. باتوجه‌به اینکه فرزندی ک شکل‌گرفته پدرش نامعلوم است. آیا ما وظیفه داریم که مثل قضیه فرزندخوانده عمل کنیم و به او بگوییم و کاری کنیم که نسبش گم نشود؟ ما شناسنامه‌اش را به نام چه کسی بزنیم؟ اگر به نام خودمان بزنیم احتمال گم‌شدن نسب در آینده می‌رود و اگر به نام خودمان نزنیم پس به نام چه کسی بزنیم؟

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

نسبت به اطلاع‌دادن به بچه وظیفه‌ای ندارید و گرفتن شناسنامه به نام خود هم اشکال ندارد؛ البته اگر در این زمینه قانونی باشد باید رعایت گردد.

شایان‌ذکر است تلقیح زن از طریق نطفه مرد نامحرم فی‌نفسه اشکال ندارد؛ ولی باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آنها اجتناب شود، به‌هرحال درصورتی‌که با این روش کودکی به دنیا بیاید ملحق به شوهر آن زن نمی‌شود؛ بلکه ملحق به صاحب نطفه و به زنی است که صاحب رحم و تخمک است.

خواندن  تلقیح مصنوعی (قراردادن اسپرم اجنبی در رحم اجنبیه)

 

 

منابع:
منتخب المسائل، ویژه نمایندگان معظم‌له، فصل احکام پزشکی، ص۹۷، م ۳۸۶ / اجوبة الإستفتائات، س ۱۲۷۵ / احکام پزشکی مقام معظم رهبری (احکام موضوعی ۳)، ص۳۴، س ۹۴ / همان، ص۳۶، س ۹۸ / سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، شماره استفتاء: ۳۷۴۶۴۰ و استفتاء شماره: ۱۱۸۷۷۶ و استفتاء شماره: ۴۸۴۷۲۱ و استفتاء شماره: ۵۲۰۵۱۷ / استفتاء خصوصی از معظم‌له، شماره استفتاء:  5prk7g9

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا