بهترین انگشتر در نماز و غیر نماز ـ برگرداندن انگشتر در قنوت
پرسش:
با سلام و خداقوت
کدام انگشتر (ترجیحاً کدام رنگ آن) در موقع خواندن نماز مستحب است؟و لزوم رو بهصورت کردن انگشتر در موقع قنوت نماز چقدر صحت دارد؟
با تشکر فراوان
نام مرجع تقلید:
مقام معظم رهبری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (حفظهالله تعالی)
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
در مورد برگرداندن انگشتر در حال قنوت دليل و روايتي نداريم هرچند اين عمل در نماز بیاشکال است. البته اگر با علم به مسئله، به نیّت استحباب این کار را انجام دهد و به دین نسبت دهد، فعل حرام انجام داده و گنهکار است و دررابطهبا نهی از برگرداندن انگشتر جهت حاجت، روایتی با سند قوی، وارد شده است. شایانذکر است نگاه به نگین انگشتر در حال قنوت نماز کراهت دارد. (۱)
بله اصل پوشيدن انگشتر در نماز و غير حال نماز مورد سفارش و تأکید است كه به چند روایت از کتب معتبره شیعه اشاره میکنیم:
عقیق در حال نماز:
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده كه هيچ دستی كه برای دعا بهسوی خدا بالا میرود محبوبتر از دستی كه در آن انگشتر عقيق باشد نيست. (۲)
عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(علیهاالسلام) قالَتْ: قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلیالله عليه و آله و سلم): مَنْ تَخَتَّمَ بِالْعَقيقِ لَمْ يَزَلْ يَرى خَيْرًا
در روايتي از قول حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) از پيامبر خدا (صلیالله علیه و آله و سلم) آمده: كسى كه انگشتر عقيق به دست كند، هميشه خير میبیند. (۳)
استحباب نگين عقيق در انگشتر، هنگام قنوت نماز در اين است كه وقتی انسان دستان خود را برای عرض حاجت در پيشگاه خداوند منان برمیدارد، خداوند حاجت او را روا خواهد كرد. مطابق حديث منقول از امام صادق (علیهالسلام) هيچ كف دستی محبوبتر در نزد خداوند از كف دستی كه بهسوی خداوند بلند شده است درحالیکه مزين به انگشتر عقيق است، نمیباشد. (۴)
و نيز داشتن انگشتر عقيق موجب برآوردهشدن حاجت میگردد بر اساس روايتی از رسول خدا نقل شده است: من تختم بالعقيق قضيت حوائجه. (۵)
امام علی (علیهالسلام): دو ركعت نماز با انگشتر عقيق بهتر است از هزار ركعت كه با آن نباشد.
عقیق درهرحال:
در روايت آورده است كه امیرالمؤمنین (علیهالسلام)، انگشتری عقيق را برای حرز و دشمنان و بلاها در دست میکرد.
در حديث معتبر از حضرت صادق علیهالسلام منقول است كه انگشتری عقيق در دست كنيد كه مبارک است و اميد هست كه عاقبت صاحبش مقرون به خير و نيكی باشد.
در روايت ديگری آمده است كه هر كس انگشتر عقيق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده است.
روایت شده از امام موسي كاظم (علیهالسلام): انگشتر زرد در دست كنيد كه موجب آسانی است و در آن هيچ دشواری نباشد.
از حضرت صادق علیهالسلام منقول است كه انگشتر عقيق موجب ايمنی است در سفر.
در حديث ديگری از آن حضرت نقل شده كه هر كس انگشترش عقيق باشد، پريشان نشود و عاقبت كارش نيكو باشد. (۶)
مطابق حديث امام رضا (علیهالسلام) عقيق اولين كوهی بود كه به توحيد خداوند و نبوّت پيامبر اسلام و وصايت علی (علیهالسلام) اقرار كرده است. (۷)
شایانذکر است؛ در مورداستفاده از آن ها، وضو داشتن لازم نيست و حتي رفتن با آن به دستشوئی اگر باعث هتک حرمت و بیحرمتی نشود، اشكال ندارد. ولی دستزدن به اسامی متبركه الله و صفات ذات باریتعالی كه روی نگين نقش شده حرام بوده و بی احرامی به آن ها جایز نیست و نام ائمه اطهار (علیهمالسلام) هم بدون وضو بنا بر احتیاط واجب حرام است و بیاحترامی به آن بنا بر فتوا حرام است.
چند نکته:
مستحب است انگشتر در دست راست باشد.
مكروه است انگشتر در انگشت شهادت و يا انگشت ميانى باشد.
مستحب است از جنس نقره باشد.
مستحب است نگين آن از عقيق باشد، همچنین ياقوت و زبرجد و درّ، زمرّد و فيروزه نيز داراى فضيلت است.
براى توضيح بيشتر به كتاب «حلية المتقین» مراجعه نماييد. (۸)