رسانه

گفتن اَشهد اَنَّ علیًّ ولیُ الله در اذان و اقامه چه حکمی دارد؟ ” به مناسبت ۱۳ رجب، ولادت با سعادت امیر المؤمنین علی بن ابی طالب (علیهما السلام) “

[vc_post interval=”3″ images=”6584,6585,6586″ img_size=”full”]

آیا شهادت به ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) جزء اذان و اقامه است؟

 

مقام معظم رهبری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی):

گفتن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلیُّ اللهِ» به‌عنوان شعار تشیّع خوب و مهم است ولی جزء اذان و اقامه نیست و باید به‌قصد قربت مطلقه گفته شود.

 

 آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی):

«اَشْهَدُ أَنَّ عَلِيَّاً وَلِىُّ اللّهِ» (یعنی گواهی می‌دهم که علی ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان و اقامه نيست، ولی خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» به‌قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتی که معلوم شود جزء آن نيست.

 

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی):

عبارت‌های «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً وَلیُّ اللّهِ» یا «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً أمیٖرُالْمُؤْمِنیٖنَ» یا «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً أمیٖرُ الْمُؤْمِنیٖنَ وَ وَلیُّ اللّهِ» یا «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً أمیٖرَالْمُؤْمِنیٖنَ وَلیُّ اللّهِ» جزء اذان و اقامه نیست، هرچند شهادت و گواهی به ولایت و إمارت (امیرالمؤمنین بودن) حضرت علیّ بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) به‌خودی‌خود مستحب است و کامل‌کنندهٔ شهادت به رسالت رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) می‌باشد. بنابراین، خوب است بدون قصد جزئیّت، بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللّهِ‏» به نیّت قربت گفته شود.

 

آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (حفظه‌الله تعالی):

فقهاء ذکر نموده‌اند که شهادت به ولایت حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) جزء اذان و اقامه نیست؛ ولی باید توجه داشت که ولایت حضرت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین (علیهم‌السلام) از ارکان ایمان بلکه اسلام است و اسلام بدون آن ظاهری بیش نیست و قالبی تهی از معنی است.

بنابراین سزاوار است در اذان و اقامه پس از جمله «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ» به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین (علیهم السلام) ــ به‌گونه‌ای که جزء اذان و اقامه محسوب نگردد ــ اقرار شود.

 

 

دریافت فایل با کیفیت تصاویر:

تصویر ۱ – تصویر ۲ – تصویر ۳

 

منابع:

العروة الوثقی، ج۲، کتاب الصلاة، فصل فی الاذان و الاقامه، ص۱۳۱، قبل از م ۱ / منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الصلاة، المقصد الخامس، البحث الاول: الاذان و الاقامه، الفصل الثانی: فصولهما، ص۲۱۵ / توضیح‌المسائل مراجع، ص۴۵۶، م ۹۱۹ / رساله‌ی نماز و روزه مقام معظم رهبری، ص۲۹، م ۱۳۰ / رساله‌ی آموزشی، ج۱، درس ۳۷، نمازهای یومیه (۳)، مورد ششم: اذان و اقامه، ص۱۴۱، چند نکته، نکته‌ی اول / توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص۴۴۵۶، م ۱۱۹۱ / توضیح‌المسائل آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، م ۸۴۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا