پرسش و پاسخسؤالات تقلید

محتمل الاعلمیة بودن بین دو یا چند مرجع ـ احتیاط بین مراجع

پرسش:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سلام‌علیکم

چنانچه مستحضرید در مسئله ۴ رساله آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی آمده است: “اگر بین دو مجتهد یا بیشتر در فتاوای مورد ابتلا علم به اختلاف باشد ـ اگرچه اجمالاً ـ درصورتی‌که بداند یا حجّت شرعیّه بر تساوی آنان در علم باشد باید به فتوای کسی که فتوای او مطابق بااحتیاط است عمل کند، و چنانچه فتوای یکی از آنان مطابق بااحتیاط نباشد ـ مثل این که یکی فتوا به قصر و دیگری فتوا به تمام بدهد ـ احتیاط کند به جمع بین آن دو.

و اگر احتیاط ممکن نباشد ـ مثل این که یکی فتوا به وجوب عملی و دیگری فتوا به حرمت عملی بدهد ـ یا مشقّت داشته باشد بنا بر احتیاط باید به فتوای کسی که ورع او در فتوادادن بیشتر است عمل کند، و اگر در این جهت هم متساوی‌اند مخیر است.

و همچنین است در غیر این صورت ـ چه وجود اعلم معلوم ولی معیّن نباشد و یا وجود اعلم محتمل باشد ـ اگر احتیاط ممکن بوده و مشقّت نداشته باشد.

و اگر احتیاط ممکن نباشد یا مشقّت داشته باشد، درصورتی‌که وجود اعلم معلوم ولی معیّن نباشد، چنانچه احتمال اعلمیّت در یک طرف بیشتر باشد باید به فتوای او عمل کند، و اگر مساوی باشد بنا بر احتیاط باید به فتوای اورع در فتوا عمل نماید و اگر در این جهت هم متساوی‌اند مخیّر است.

و درصورتی‌که وجود اعلم محتمل باشد بنا بر احتیاط باید به فتوای کسی که گمان دارد یا احتمال می‌دهد اعلم است یا احتمال اعلمیّت در او اقوی است عمل کند، و گر نه بنا بر احتیاط باید به فتوای اورع در فتوا عمل نماید، و اگر در این جهت هم متساوی‌اند مخیّر است.”

خواندن  انتخاب مرجع تقلید اعلم

باتوجه‌به آنکه شناخت اعلم مشکل است گمان می‌رود که اعلم یکی از حضرات آیات عظام سیستانی یا وحید خراسانی بوده و یا این دو بزرگوار مساوی باشند. آیا در این حالت وظیفه فرد احتیاط بین دو بزرگوار به ترتیبی است که در مسئله ۴ رساله آیت‌الله وحید خراسانی آمده است؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

از جزئیات سؤال اطلاعی نداریم و نفیاً و اثباتاً در مورد اعلمیت اظهارنظر نمی‌کنیم؛ ولی به‌طورکلی چنانچه اطمینان به اعلمیت هرکدامشان دارید، از همان تقلید نمایید و بری الذمه هستید و اگر شک در اعلمیت این دو مرجع بزرگوار داشته باشید، با توضیحاتی که در مسئله ۴ توضیح‌المسائل آمده، باید بین این دو مرجع احتیاط نمایید. (۱)

برای اطلاعات بیشتر از سؤال موردبحثتان می‌توانید اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) منهاج الصالحین، ج۲، کتاب التقلید، الصفحة الرقم الحادیة عشرة، م ۸ ـ توضیح‌المسائل، احکام تقلید، ص۱۹۲، م ۴ ـ استفتاء معظم له، شماره استفتاء: ۱۱۱۰۲ ـ سایت رسمی معظم له، فصل تقلید، س ۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا