پوستر

حکم شرعی مصرف مواد مخدّر و روانگردان

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله تعالی):

استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوء شان از قبیل ضررهای شخصی و اجتماعیِ قابل ملاحظه ای که بر استعمال آنها مترتب می شود، حرام است و به همین دلیل کسب درآمد با آنها از طریق حمل و نقل و نگهداری و خرید و فروش و غیر آن هم حرام است.

 

آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی):

استعمال مواد مخدّر در صورتی که دارای ضرر و زیان فوق‌العاده و مهمّی باشد، حرام است؛ چه اینکه ضرر به دلیل اعتیاد دائم حاصل شود یا غیر آن، بلکه احتیاط واجب آن است که مطلقاً – حتّی در صورتی که ضرر مهمّی ندارد – از آن پرهیز شود.

در حکم فوق، فرقی بین مواد مخدّر سنّتی مانند تریاک، هروئین، حشیش، ماری‌جوانا و مواد مخدّر صنعتی مانند شیشه، کریستال، کراک، اکستازی نیست.

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی):

بدون شک استعمال موادّ مخدّر یکى از گناهان کبیره است، که ادلّه مختلف شرعیّه بر حرمت قطعى آن دلالت دارد. و بر همه مسلمانان واجب است که از این موادّ پلید، پرهیز و اجتناب کنند و فرزندان و بستگان و آشنایان خود را از آنها شدیداً بر حذر دارند و هر کس هر گونه کمکى به کشت، تهیّه، حمل و نقل و پخش این مواد کند، مشمول مجازات الهى خواهد بود و هرگونه درآمدى از آن حاصل شود، حرام و نامشروع است. همه مسلمین باید بدانند یکى از نقشه هاى خطرناک دشمنان براى نابود کردن ایمان و توان جوانان، توسعه همین موادّ مخدّر مى باشد؛ بنابراین بر حکومت هاى اسلامى و عموم مردم فرد به فرد واجب است که با آن مبارزه کنند و ان شاء اللّه روزى بیاید که موادّ مخدّر از سرزمین کشورهاى اسلامى ریشه کن گردد.

خواندن  فروش یکپارچه خودرو

 

نکته:

استفاده از مواد مخدر به هدف دارویی و درمانی، دارای احکام خاصی بوده که برای اطلاع از حکم آن می توانید به سایت رسمی احکام جامع مراجعه نمایید.

 

 

منابع:
اجوبة الإستفتائات، ص ۳۳۵، س ۱۴۰۳ / سایت استانها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، سؤالات سامانه جامع، فصل خوردنی ها و آشامیدنی ها، سؤالات شماره: ۳۵۹۸۶۳ و ۱۱۴۱۶۵۶ و ۳۷۲۰۲ / همان، بخش نمایندگی ها، سؤالات شماره: ۳۴۷۳۶۱ و ۱۴۸۴۷۳ و ۴۰۷۵۴۶ / همان، بخش پاسخ های آماده، مشاغل، م۷ / توضیح المسائل جامع، ج2، ص218، م505 / سایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی، بخش استفتائات.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا