تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری

حکم شرعی ارزهای دیجیتال (تپ سواپ، نات کوین، همستر کمبات، یس کوین و…) مطابق با فتوای جدید آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی)

پرسش:

به دست آوردن ارزهای دیجیتال در فضای مجازی، مثل نات کوین (NOT COIN) ، همستر کمبات (Hamster Kombat)، تپ سواپ (Tapswap) ، یس کوین (Yescoin) و… چه حکمی دارد؟

 

فتوای جدید:

به دست آوردن ارزهای دیجیتال از راه های مذکور و همچنین تبدیل آن به پول، علاوه بر رعایت ضوابط شرعی، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است و اگر فعالیت در فضای خاص و یا تبدیل آن در شرائط خاص، غیر قانونی و جرم تلقی شود، باید از آن اجتناب کرد.

 

چند نکته‼️

 

۱) نصب فیلترشکن (VPN):

حکم استفاده از فیلترشکن تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی است؛ و تخلّف از مقررات جایز نیست.

 

۲) استفاده از تلگرام:

به طور کلّی استفاده از شبکه های اجتماعی مثل تلگرام حتی با داشتن نمونه داخلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) نبوده و خوف ارتکاب گناه در آن نباشد و موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین نشود و همچنین خلاف قوانین و مقرّرات نظام جمهوری اسلامی نباشد، جایز است و تشخیص موضوع بر عهده مکلّف است.

 

۳) تبلیغات کلیکی:

دریافت پول از طریق سایت های کلیکی اگر خلاف قوانین و مقررات مربوطه نباشد و بازدید از سایت، مفسده نداشته و موجب ترویج فساد از قبیل نشر اکاذیب و ارائه مطالب باطله نباشد و هزینه ای از افراد دریافت نشود، و پرداخت پول هم به عنوان هدیه باشد، اشکال ندارد.

 

جهت اطلاع از فتاوای سایر مراجع معظم تقلید، اینجا را لمس نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا