۹ ربیع و مراسم عیدالزهراء و لعن و سب دشمنان و… مطابق با فتوای آیتالله مکارم شیرازی
۹ ربیع و مراسم عیدالزهراء و لعن و سب دشمنان و… مطابق با فتوای آیتالله مکارم شیرازی
اهانت به خلفا در مجالس فرحة الزهرا
پرسش:
لعن یا اهانت به یکی از خلفا و همچنین عایشه و حفصه، آشکارا یا مخفیانه چه حکمی دارد؟ آیا بیان مطاعن ایشان در مجالس عمومی جایز است؟ تشکیل مجالس عید الزهرا، آشکارا یا مخفیانه چه حکمی دارد؟
پاسخ:
لازم است از کارهایی که باعث تفرقه صفوف و ایجاد شکاف بین مسلمانان میشود خودداری شود و همهی مسلمین در برابر دشمنان اسلام متحد شوند و ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عجلالله تعالی فرجه الشریف) جشن میگیریم و این روزی است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. جشنگرفتن این روز یک امر عرفی است و وجه شرعی ندارد. بعضی افراد کارهای دیگری به این مناسبت اضافه کردهاند که ما در این مورد صحبتی نمیکنیم.
پرسش:
نظر حضرتعالی دربارهی روز نهم ماه ربیعالاول (عید الزهرا) چیست؟ آیا در این روز سفارش به شادی شده است یا نه؟ در ضمن مراسماتی امروزه گرفته میشود و در آن از کلمات رکیک و دور از ادب استفاده میشود و در بعضی جاها مردها لباس زنانه میپوشند، حکم آن چیست؟
پاسخ:
ما روز نهم ربیع را به مناسب شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عجلالله تعالی فرجه الشریف) جشن میگیریم و این روزی است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. جشنگرفتن این روز یک امر عرفی است و وجه شرعی ندارد. بعضی افراد کارهای دیگری به این مناسبت اضافه کردهاند که ما در این مورد صحبتی نمیکنیم.
انجام اعمال زشت در روز نهم ربیع الاول
پرسش:
شیعیان در روز نهم ربیع الأوّل به مناسبت عید الزهرا (سلاماللهعلیها) مراسم جشنوسرور بر پا میکنند. در برخی از این مراسم آنچه از سخنان رکیک، و حتّی خلاف میدانند، میگویند؛ بلکه گاه مردان، خود را به شکل زن درمیآورند! و هنگامی که به آنان تذکّر داده میشود، به روایت «رُفِعَ القَلَمْ» استناد جسته، و میگویند طبق این روایت، اعمال مذکور اشکالی ندارد. آیا این اعمال، جایز و موجب رضای خدا و اهلبیت عصمت و طهارت است؟ در صورت عدم جواز، توجیه روایت رفع قلم چیست؟
پاسخ:
اولاً: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایّام مخصوص، در منابع معتبر نداریم
.ثانیاً: بر فرض، چنین چیزی باشد (که نیست) مخالف کتاب و سنّت است، و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست، و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست. همچنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر
.و ثالثاً: تولّی و تبرّی راههای صحیحی دارد، نه این راههای خلاف.
پرسش:
چند سالی است بعضی از هیئتهای مذهبی توسط بعضی از مداحان، نهم ربیعالاول را جشن مفصّلی میگیرند و تا دیروقت (شبها) جلسات جشن دارند و متأسفانه کمتر مسائل شرعی رعایت میشود. با توجّه به این مقدّمه به سؤالات زیر پاسخ دهید:
الف) نظر شما راجع به این جلسات چیست؟ آیا شرکت کنیم؟
ب) آیا ائمّه اطهار (علیهمالسلام) هم در این ایّام جشن میگرفتند و شادی داشتهاند؟
ج) آیا حدیث رفع قلم نسبت به این ایّام صحیح است و افراد آزادند هر کار خلافی را انجام دهند؟
د) با چه بیان و دلیلی میتوان اینها را قانع کرد؟ با چه مدارکی؟
پاسخ:
در این جا نکاتی باید مورد توجّه قرار گیرد:
الف) تولّی دوستان اهلبیت عصمت (علیهمالسلام) و تبرّی از دشمنان آنها، جزء ارکان مذهب ماست.
ب) نباید کاری کرد که شکاف در صفوف مسلمین بیفتد.
ج) نباید به نام مقدّس اهلبیت (علیهمالسلام) مجالس مشتمل بر گناه تشکیل داد.
د) حدیث رفع قلم مخصوص به کودکان نابالغ و دیوانهها و حالت خواب است و معاذالله که ائمّه معصومین (علیهمالسلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایّام یا غیر این ایّام را داده باشند.
اهانت به خلفا در مجالس فرحة الزهرا
پرسش:
اهانت به بعضی خلفاء در نهم ربیعالاول که در نظر عدهای ایام فرحة الزهراء نامیده شده، چه حکمی دارد؟
پاسخ:
لازم است از کارهایی که باعث تفرقه صفوف و ایجاد شکاف بین مسلمانان میشود خودداری شود و اهانت به مقدسات دیگران نکنند و همهی مسلمین در برابر دشمنان اسلام متحد شوند و ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عجلالله تعالی فرجه الشریف) جشن میگیریم و این روزی است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. (۱)
منبع:
(۱) سایت رسمی معظمله، بخش استفتائات / استفتائات از مرکز پاسخگویی به سؤالات دفتر آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی.