استهلال ماهانه

گزارش استهلال ماه جمادی الثانیه 1441 ه. ق

گزارش استهلال ماه جمادی الثانی۱۴۴۱ ه‍ . ق

شرح گزارش:

الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه شنبه ۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ (۲۹ جمادی الاولی ۱۴۴۱)

  1. زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱ و ۱۳ دقیقه روز شنبه ۵  بهمن ماه ۱۳۹۸
  2. زمان غروب خورشید: ساعت ۱۷:۲۴
  3. زمان غروب ماه: ساعت ۱۷:۵۲
  4. ارتفاع ماه: ۴.۵ درجه
  5. مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۲۸ دقیقه
  6. سن ماه: ۱۶ ساعت و ۱۲ دقیقه
  7. فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۷.۶ درجه

 

ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال

تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه جمادی الثانی در غـروب روز شنبه در کشور قابل رؤیت نیست. بنابراین ماه جمادی الاولی ۳۰ روزه بوده و غرّة ماه جمادی الثانی ۱۴۴۱ روز دوشنبه ۷ بهمن ماه خواهد بود.

 

ج ـ گزارش های رسیده:

در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز شنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجة آن  به قرار ذیل است.

۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت نشد:

استان خراسان رضوی: تربت حیدریه

استان خراسان جنوبی: سه قلعه ، فردوس، طبس

استان هرمزگان: بندرلنگه، رودان

۲. مناطقی که هوا ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد:

استان خراسان رضوی: مشهد، گلبهار، قوچان، بردسکن، درگز، ریوش، طرقبه، گناباد، نیشابور، نصرآباد

استان مرکزی: اراک، ساوه، خمین، محلات، شازند، زرندیه، نراق

استان ایلام: ایلام، آبدانان، مهران، دهلران، ایوان غرب

استان هرمزگان: بندرعباس، پارسیان، بندرچارک

استان خراسان جنوبی: بیرجند، خضری

استان سمنان: سمنان، دامغان، گرمسار

استان خراسان شمالی: بجنورد، جاجرم

استان چهارمحال بختیاری: بروجن

استان اصفهان: اصفهان، شهرضا

استان فارس: شیراز، بوانات

استان خوزستان: خرمشهر

استان یزد: یزد، میبد، اردکان

استان قم: قم، پردیسان

استان زنجان: زنجان

استان اردبیل: اردبیل

 

بنابراین:

از آنجا که هلال ماه جمادی الثانی در شامگاه شنبه ۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ (۲۹ جمادی الاولی ۱۴۴۱) در هیچ یک از شهرهای ایران حتی با چشم مسلّح رؤیت نشده است، بنابر این به فتوای معروف مراجع تقلید ماه جمادی الاولی 30 روزه می باشد.

لذا روز دوشنبه، مصادف با 7 بهمن ماه 1398 هجری شمسی برابر با 27 ژانویه 2020 میلادی، روز اول ماه جمادی الثانیة می باشد.

 

شایان ذکر است در این ماه بین مراجع معظم تقلید اختلاف وجود دارد:

مراجعی که اتحاد افق و ملازمت در رؤیت را معتبر میدانند، شنبه را اول ماه می دانند. حال چه مراجعی که رویت با چشم غیر مسلح را شرط میدانند مثل رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) ، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی (حفظهم الله تعالی) و…  و همچنین مراجعی که رویت با چشم مسلح را هم کافی می دانند مثل مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (حفظه الله تعالی)

نکته ای مهم:

از آنجایی که در فتوای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدّ ظله العالی) ، ظاهرا احتمال داده شده در مواردی که ماه با انعکاس تصویر در رایانه و پردازش آن دیده می شود نیز اول ماه ثابت گردد، در برخی موارد با وجود اینکه ماه با تلسکوپهای کنونی هم دیده نمی شود، ظاهرا به نظر معظم له اول ماه بودن روز بعد به طور قطعی منتفی نیست و این موارد را مجل اشکال و احتیاط (واجب) دانسته اند. بر این اساس اول ماه بودن روز یکشنبه محل اشکال است.

لذا مقلدین معظم له بین روز یکشنبه و دوشنبه احتیاط نمایند. (احتمال این وجود دارد یکشنبه اول ماه باشد.) [1]

 

ولکن از آنجا که طبق تقاویم نجومی از جمله مبنای پرفسور یالوپ هلال در شامگاه شنبه در پایتخت کشور گویان با چشم به راحتی قابلیت رویت داشته است، لذا علی القاعده به مبنای مراجعی که اشتراک در شب را کافی می دانند مثل آیات عظام خویی، تبریزی، سید صادق روحانی،  محمد سعید حکیم، محمد اسحاق فیاض، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی اول ماه یک روز زودتر میباشد.

لذا روز یکشنبه، مصادف با 6 بهمن ماه 1398 هجری شمسی برابر با 26 ژانویه 2020 میلادی، روز اول ماه جمادی الثانیة می باشد.

شایان ذکر است، از آنجا که آیت الله وحید خراسانی قائل اند که اشتراک باید در معظم (بیشتر) شب باشد (و اشتراک در بخشی از شب محل اشکال است و مقلدین شان لازم است احتیاط نمایند) و این امر ثابت نشد (یعنی ماه در کشوری که در معظم شب با ایران مشترک باشد، دیده نشده است.) لذا مقلدین معظم له بین یکشنبه و دوشنبه احتیاط نمایند یا این مساله را از فاالاعلم تقلید نمایند. [2]

عزاداران فاطمه زهرا سلام الله علیها توجه داشته باشند در عراق و نجف الاشرف هم مثل ایران مطالبی که گذشت و اختلافات فقهاء وجود دارد، لذا برای ایام فاطمیه و 20 ماه میلاد فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دقت لازم را داشته باشید.

(امید است با نابودی دشمنان و آرامش مجدد در عتبات عالیات، زمینه ی زیارت امیرالمؤمنین (علیه افضل صلوات المصلین) در ایام فاطمیه و زیارت سیدالشهداء (صلوات الله و سلامه علیه) و دیگر معصومینی که عراق را متبرک نموده اند، برای همه ما فراهم شود.)

 

تصاویری از هلال ماه جمادی الثانیةدر غروب یکشنبه (6 بهمن ماه 1398):

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] اجوبة الاستفتائات، ص186،س835 / استفتاء خصوصی از معظم له

[2] تماس تلفنی با جناب آقای محسن قاضی میرسعید، عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و رکورد دار رؤیت هلال ماه در جهان / تماس تلفنی با مهندس محمد مهدی مطیعی، عضو محترم شوراي استهلال استان خراسان رضوی و مسئول رصدخانه دانشگاه فردوسی و انجمن نجوم مشهد /  تماس تلفنی با حجت الاسلام موحد نژاد، عضو هیأت علمی ستاد استهلال مقام معظم رهبری / گفتگو با حجت الاسلام و المسلمين احمد مروي، رئیس هیات علمی ستاد استهلال مقام معظم رهبری و معاون ارتباطات حوزه اي دفتر معظم له / سایت استهلال ماهانه / تماس تلفنی با نجف اشرف. (بعضی از تماس های فوق در این ماه نبوده، ولی کلیت مدارک در هر ماه، موارد مذکور است.)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا