احکام شرعیجدیدترین مطالب

کیفیت نماز معذورین

پرسش:

۱) کسی که طبق وظیفه روی صندلی نشسته و نماز می خواند، آیا برای سجده می تواند مهر را با دست بر پیشانی بگذارد ؟

 

پاسخ:

اگر می‌تواند خم شود و بر میز مقابل خود سجده کند، باید در حد امکان شرایط سجده را مراعات کند، یعنی مهر و کف دست‌ها را روی میز و مانند آن  و سر دو انگشت بزرگ‌پا را روی زمین، قرار دهد، ولی قراردادن زانوها بر چیزی لازم نیست.

 

پرسش:

۲) کسی که به علت پا درد، نشستن و بلند شدن برایش ضرر دارد، به طوری که پس از خواندن رکعت اول و نشستن برای سجده، بلند شدن برای رکعت بعد، با درد و مشقت زیاد همراه است، آیا باید روی صندلی نماز بخواند و قیام را در تمام رکعات مراعات کند، یا باید رکعت اول را ایستاده بخواند و رکوع و سجده را به طور معمول انجام دهد و بقیۀ نماز را نشسته ادامه دهد؟

 

پاسخ:

باید رکعت اول را ایستاده بخواند و رکوع و سجده را به طور معمول انجام دهد و بقیۀ نماز را به‌صورت نشسته ادامه دهد.

 

پرسش:

۳) در سؤال قبل اگر باید رکعت اول را ایستاده بخواند، این شخص در صورتی که نماز دوم ــ مثل نماز عصر یا عشاء ــ را متصل به نماز اول بخواند نمی تواند این حکم را در نماز دوم مراعات کند، اما اگر با فاصله بخواند می تواند، آیا باید نماز دوم را با فاصله بخواند؟

 

پاسخ:

باید بافاصله بخواند.

 

پرسش:

۴) کسی که به علت پا درد، نشستن و بلند شدن برای او ضرر دارد به گونه ای که حتی در رکعت اول نمی تواند روی زمین بنشیند و برای سجده روی صندلی نشسته و روی میز جلویش سجده می کند، اگر در جایی مثل حرم صندلی برای نشستن پیدا نکند،

الف: آیا می‌تواند ایستاده نماز بخواند و با اشاره سجده کند یا باید صبر کند و روی صندلی نماز بخواند؟

ب: اگر این شخص بتواند با سختی روی زمین بنشیند و تمام نماز را نشسته بخواند، آیا باید ایستاده نماز بخواند و قیام را در تمام نماز رعایت کند یا بنشیند تا سجده را به طور معمول انجام دهد؟

 

پاسخ:

الف: باید صبر کند و روی صندلی نماز بخواند.

ب: اگر می‌تواند تا آخر وقت صندلی بیابد، باید صبر کند و اگر وقت ندارد و یا صندلی تا آخر وقت یافت نمی‌شود، رکعت اول را ایستاده انجام دهد و برای سجده (اگر مشقت زیاد ندارد) بنشیند و ادامه نماز را نشسته بخواند و اگر نشستن مشقت زیاد دارد، ایستاده نماز بخواند و سجده را با اشاره انجام دهد.

 

پرسش:

۵) در سؤال قبل، اگر فقط یک صندلی برای نشستن داشته باشد و چیزی که مهر را روی آن قرار دهد، نداشته باشد، آیا می تواند با دست مهر را بگیرد و روی آن سجده کند یا باید نماز را تأخیر اندازد؟

 

پاسخ:

باید نماز را تأخیر بیندازد.

 

پرسش:

۶) اگر وظیفه‌اش سجده معمولی بوده ولی به علت جهل به حکم، مطابق وظیفه عمل نکرده و روی صندلی نشسته و بر میز جلوش سجده کرده است، آیا باید نمازهای گذشته را اعاده کند؟

 

پاسخ:

جهت استفتاء از حضرت آقا در حال بررسی و ارسال است و بعد از دریافت پاسخ به اطلاع خواهد رسید و تا آن زمان پاسخی داده نشود.

 

 

منابع:
سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش منابع فقهی، همسان‌سازی‌ها، همسان‌سازی ۲۲ / برگرفته از استفتاء شفاهی از محضر امام خامنه‌ای “حفظه‌الله” و بررسی در جلسات بخش پژوهش استفتائات معظم له.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا