پرسش و پاسخسؤالات وضو، غسل، تیمم

کیفیت تیمم ـ وجوب تیمم دوضرب به فتوای مقام معظم رهبری

پرسش:

سلام .

این متن در سایت رهبری آمده است ( http://leader.ir/fa/book/4 ) :

((‌ در تیمّم چهار چیز واجب است: اوّل: نیت. دوّم: زدن کف دودست با هم بر چیزی که تیمّم به آن صحیح است. سوّم: کشیدن کف هر دودست به تمام پیشانی و دو طرف آن، از جایی که موی سر می‌روید، تا ابروها و بالای بینی و بنا بر احتیاط واجب باید دست‌ها روی ابروها هم کشیده شود. چهارم: کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست به تمام پشت دست چپ. تیمّم بدل از غسل و بدل از وضو با هم فرقی ندارد. ))

آیا درست است که باید بنا بر احتیاط واجب دوباره دست را به زمین زد؟

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

تیمّم بدین ترتیب است: نیت می‌کند و سپس کف هر دودست را بر چیزی که تیمّم به آن صحیح است می‌زند و آنگاه کف هر دودست را به تمام پیشانی و دو طرف آن، از جایی که موی سر می‌روید تا ابروها و بالای بینی می‌کشد و بالاخره کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست و کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ می‌کشد و احتیاط واجب آن است که پس از این، بار دیگر دست‌های خود را بر زمین بزند و کف دست چپ را بر پشت دست راست و کف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد، این ترتیب در تیمّم بدل از وضو و غسل یکسان است. (۱)

خواندن  وظیفه شخصی که دستش را آنژیوگرافی کرده و جراحت دارد

نکته:

متنی که بیان نموده‌اید، فتوای مرحوم امام خمینی است و در هرجا به مقام معظم رهبری منصوب نمایند اشتباه است.

 

 

منابع:
(۱) منتخب المسائل، ص۱۱۳، کیفیّة التیمم، ص۱۱۳، قبل از م ۳۷۱ / اجوبة الاستفتائات، ص۴۲، س ۲۰۹ / رساله آموزشی، ج۱، فصل دوم: طهارت، درس ۲۵، تیمم (۱)، ص۱۰۹، مورد ۳: کیفیت تیمم / آموزش مصور احکام، ص۱۹۳ و ۱۹۴ / راهنمای فتاوا، فصل تیمم، ص۲۹ / استفتاء از دفتر معظم‌له، باب طهارت، م ۱۳۶ / منتخبی از استفتائات، س ۱۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا