پرسش و پاسخسؤالات طهارت و نجاساتسؤالات وضو، غسل، تیمم

چگونگی تطهیر دهان نجس ـ زوال عین نجاست و طهارت دهان

پرسش:

برای طهارت دهان چند بار آب بخوریم کافی است؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی باطن غیر محض در بدن انسان مثل داخل دهان و بینی و گوش و چشم با برخورد به نجاست داخلی، نجس نمی‌شود؛ بنابراین خونی که از لثه بیرون می‌آید، موجب نجس شدن دندان‌ها یا لثه نمی‌شود. (لذا احتیاجی به طهارت ندارد، حتی یک‌بار آب‌کشیدن نیازی نیست.) اما باطن غیر محض در بدن انسان با برخورد به نجاستی از بیرون، نجس می‌شود و با ازبین‌رفتن آن پاک می‌گردد؛ بنابراین اگر انگشت آلوده به خون را داخل فضای دهان نموده و داخل دهان نجس شود، با برطرف‌شدن عین خون، دهان پاک به‌حساب می‌آید و نیاز به شستن آن نیست.

شایان‌ذکر است اگر دهان خونی شود، نباید خون را فرو داد؛ چون خوردن خون حرام است، اما درصورتی‌که خون با آب دهان مخلوط شده و از بین برود یا به‌هرحال آن را فرو دهد، دهان پاک می‌باشد و نیاز به شستن ندارد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، ج۱، کتاب الطهارة، فصل فی المطهرات، العاشر من المطهرات، ص۱۸۰ و ۱۸۱، قبل از م ۱ / منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الطهارة، المبحث السادس: الطهارة من الخبث، الفصل السابع: فی المطهرات، التاسع من المطهرات: زوال عین النجاسة، ص۱۸۱ و ۱۸۲ / المسائل المنتخبة، المطهرات، ص۶۰ و ۶۱، العاشر من المطهرات: زوال عین النجاسة، قبل از م ۱۷۴ / توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص۹۴، م ۲۳۳ و ۲۳۴ / رساله جوان، درس هشتم: پاک‌کننده‌ها (۳)، ص۴۳، برطرف‌شدن عین نجاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا