پرسش و پاسخسؤالات اخلاقیسؤالات فرهنگی و اجتماعیسؤالات گناهانسؤالات مختص بانوان و آقایان

چت، پیامک، صحبت و اختلاط با نامحرم فامیل و غریبه

پرسش:

سلام.خداقوت . چرا با برادرشوهر، پسردایی و پسرعمو و شوهرخاله و این‌چنین اقوام اجازه صحبت هست؛ ولی در تلگرام یا بیرون اجازه صحبت با نامحرم نیست؟ بین نامحرم فرق هست؟ وقتی حرفی از لذت و شهوت و تحریک نیست . وقتی صحبت درباره کمک به نیازمند، درباره کربلا، بچه‌ها، و سؤالات دین هست، چون تلگرام است اشتباهه؟ ولی حضوری نه … نامحرم فامیل مشکل نداره؟

نامحرم غریبه مشکل داره؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی هرگونه رابطه با نامحرم (چه به‌صورت حضوری، چه گفتاری، چه تلفنی، چه نوشتار، چه تلگرام و چه چت و پیامک و…) که همواره با بیم افتادن به گناه – هرچند به‌صورت تدریجی – همراه است جایز نیست؛ مگر آنکه حدود لیاقت و حشمت را مراعات کرده بدون ورود در احادیث نا اخلاقی و جنسی به‌گونه‌ای که از اندازه خارج نباشد و طوری نشود که با بیگانه و نامحرم آن‌گونه صحبت نمی‌کنند، به همان مقدار که برای رفع نیاز به طور مستقیم جایز است؛ از طریق گفتار و نوشتار هم جایز است.

همچنان شوخی‌کردن و واردشدن در گفته‌های غیراخلاقی و عاشقانه حرام می‌باشد .

و فعالیت بر روی شبکه‌های اجتماعی و صحبت با نامحرم در بسیاری از موارد سبب خارج‌شدن از محدوده متانت و عفافی است که آن را باید با نامحرم مراعات نمود و سبب برانگیخته‌شدن غرایز جنسی دو طرف گشته و موجب محرماتی می‌گردد که از ابتدا دو طرف توقع آن را نداشته‌اند و این مطلب برای کسانی که از رفتارهای اجتماعی مطلع‌اند واضح است و سفارش قرآن (آیات ۲۵ سوره نساء و ۵ سوره مائده) است که از این ارتباط‌ها پرهیز شود ولو اینکه قصد ازدواج با او را دارد و یا اینکه آن دختر از فامیل باشد نباید این کار را بکند.

خواندن  شوخی کردن با نامحرم

سزاوار نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین فرزندان نسبت به پدر بلکه در بعضی از موارد حرام است؛ مانند این که رفتار زن طوری باشد که با رعایت حقوق مرد منافی باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر از جهت شفقت بر فرزند باشد و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر از محتوای نامه‌ها یا مکالمات باشد درصورتی‌که محذوری در آن نباشد جایز است. باید توجه داشت که شوهر و پدر در مقابل همسر و فرزند مسئولیت شرعی دارند خداوند می‌فرماید (یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم واهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون) ((ای مؤمنان خود و خانواده خود را از آتشی که سوخت آن انسان‌ها و سنگ‌ها است و بر آن ملائکه‌ای موکل‌اند که سخت‌گیر و نیرومندند و هرگز دستور الهی را مخالفت نمی‌کنند، حفظ کنید)) و آن چه از آنها خواسته شده است انجام می‌دهند و زن و فرزند باید شوهر و پدر را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر طبق ضوابط آن عمل نمایند.

شایان‌ذکر است؛ اختلاط زن و مرد نامحرم درصورتی‌که زن نتواند به وظیفه خود از نظر حجاب و جهات دیگر عمل کند جایز نیست و اگر بتواند رعایت کند جایز است؛ ولی کراهت دارد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) الفقه للمغتربین، الفصل الثامن : شؤون الشباب، ص۱۹۳، م ۴۷۸ / منهاج الصالحین، ج۳، ص۱۵، با استفاده از م ۲۹ / استفتائات آیت‌الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص۱۳۲ / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش “استفتائات نجف”، با استفاده از س ۵۸۰۱۱۱ و بخش “کلیشه”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا