استهلال ماهانه

پیش بینی استهلال ماه رمضان المبارک ۱۴۳۹ ه‍ . ق

   توجه:       فوری:     

پیش بینی استهلال ماه رمضان المبارک ۱۴۳۹ ه‍ . ق

با توجه به اهمیت و سوالات مکرّر عزیزان و اساتید و طلاب محترم پیرامون اول ماه رمضان المبارک، به اطلاع می رسانیم بنا بر پیش بینی تقویم های نجومی و مبانی مراجع معظم تقلید، به فتوای مرحوم امام، مقام معظم رهبری، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی و … و حتی به مبنای بعض دیگر از مراجع از جمله آیات عظام خوئی، تبریزی، وحید خراسانی و… که قائل به اتحاد آفاق می شوند و در غروب سه شنبه (شب چهارشنبه) ماه در هیچ کشور و قاره ای که در بعضی از شب اتحاد افق با ایران دارند، ماه رؤیت نمی شود و لذا چهارشنبه 26/2/97 آخر ماه شعبان المعظم و پنجشنبه 27/ 2/ 97، در تمام ایران، عراق، عربستان روز اول ماه رمضان المبارک خواهد بود.

نکته: در غروب سه شنبه، هلال در جزایز کوک و در اواسط اقیانوس ها با چشم عادی قابل رؤیت است، ولکن با ایران هیچ شب مشترکی (حتی یک دقیقه) ندارد و لذا برای ایران مفید اثر نیست و دایره اشتراک شب این جزایر تا غنا (آفریقا) و اسپانیا رسیده و 49 دقیقه شبِ مشترک دارند.

شایان ذکر است: عزیزانی که دوست دارند برای استهلال ماه مبارک رمضان اقدام نمایند، می توانند در غروب چهارشنبه 26/2/97 در هرجای شهر به بلندی رفته و رو به سمت غروب بایستند و (در مشهد مقدس) 10 درجه به سمت راست و 10 درجه با ارتفاع به بالا، هلال را به وضوح و راحتی، (چنانچه ابر یا غبار نباشد) با چشم عادی تماشا نمایند. (اگر دست را صاف بگیریم، یک مشت بسته حدود 10 درجه است) یا اگر سمت غروب را نمی دانید، از سمت قبله، 50 درجه به سمت راست (با دست صاف، 5 مشت بسته به سمت راست)

توجه شود که چهار نهم ماه بهترین لحظه نگاه است (حدود نیم ساعت بعد از آمدن ماه) که حدود ساعت 20 شب (به افق ایران) میشود؛ البته در این لحظه ارتفاع ماه به 5 درجه می رسد.

لازم به ذکر است: درباره آخر ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر به اطلاع میرسانیم که امسال اختلاف زیادی وجود دارد. (بین مبنای مقام معظم رهبری و آیات عظام خویی، تبریزی، وحید خراسانی و در مقابل با یک روز اختلاف طبق مبانی امام خمینی، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی و…)

که توضیحات بیشتر در اواخر ماه مبارک رمضان و شب و روز عید سعید فطر به اطلاع خواهیم رساند ان شاء الله تعالی.

تعدادی از تصاویر ماهواره ای و تقویم های پیش بینی رؤیت هلال در کانال رسمی احکام جامع قرار گرفته است که برای اطلاع می توانید اینجا را کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا