پرسش و پاسخسؤالات خمس

پرداخت خمس شخص محتاط ـ پرداخت خمس به دفتر مرجع دیگر

پرسش:

با عرض سلام.

اگر شخصی محتاط باشد (نه مرجع تقلید باشد و نه از کسی تقلید کند) خمس خود را به چه کسی باید بدهد؟ آیا به هر مجتهدی که اجتهاد او مسلم است می‌تواند بدهد؟

سؤال دوم هم این است که آیا اگر شخصی مقلد آقای سیستانی باشد می‌تواند خمس خود را به دفاتر یا نمایندگان مراجع دیگر بدهد یا حتماً باید به نمایندگان آقای سیستانی بدهد؟

با تشکر

 

نام مرجع تقلید:

حضرت آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

پاسخ ۱:

انسان باید خمس خود را به عالم‌ترین مجتهد جامع الشرائط زنده بدهد و اگر اعلم و یا اورع برای او مشخص نیست، اگر وظیفه‌اش احتیاط شده، یا به هر دلیلی محتاط بوده و از چند مرجع تقلید می‌کند (چه احتیاط نسبی و چه احتیاط مطلق)، لازم است خمس خود را به شخصی دهد که وکیل و نماینده از طرف تمام مراجعی باشد که محتمل الاعلمیه مکلف هستند و بین آنها احتیاط می‌نماید. یا از نماینده مراجع خویش در جایی که اذن لازم است (۱)ُ اذن بگیرد و در راهی که تمام مراجعِ موردنظرش قبول دارند مصرف نماید.

خواندن  وظیفه ولیّ شرعی در پرداخت خمس اموال بچه‌ی نابالغ

 

پاسخ ۲:

می‌توانید حقوق شرعی خود را به کسی که وکالت کتبی از حضرت آیت‌الله سیستانی دارد بدهید مشروط به اینکه رسید آن را از معظم له یا دفتر ایشان به شما برساند.

امّا کسی که وکیل معظم له نیست (مثل افراد طلبه یا غیره طلبه‌ای که به آنها وجوهات را می‌دهید تا به دفتر معظم له برساند و وکالت ندارند؛ ولی به وی اعتماد دارید) و رسید معظم له را برای شما بیاورند، اشکال ندارد.

ولی پرداخت سهمین شریفین به مرجع یا نمایندگان مراجع دیگر غیر از مرجع تقلیدتان اجازه داده نمی‌شود و خمستان اداء نمی‌شود (مگر مواردی که اذن خاص از مرجع تقلیدتان یا نماینده خاص معظم له بگیرید) (۲)

 

 

منابع:
(۱) در سهم سادات بین مراجع معظم اختلاف است که آیا اذن از مرجع تقلید یا نماینده او لازم است یا خیر. (مثل آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: اذن لازم نیست؛ ولی در سهم مبارک امام لازم است).
(۲) استفتائات آیت‌الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص ۵۳  ـ  استفتاء خصوصی کتبی از معظم له  ـ  استفتاء شفاهی از نماینده معظم له

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا