پرسش و پاسخسؤالات خمس

پرداخت خمس به سیّد فقیر ـ اجازه در پرداخت خمس

پرسش:

سلام یک نفر ورشکست کرده و سیّد است و طوری است که مبتلا به مریضی خاصی شده پدر و مادر جورش را می‌کشند آبرومند است می‌خواستم بگم پول خمس به او تعلق می‌گیرد؟ من می‌توانم از خمس مالم به او بدهم؟

با تشکر

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی خمس را باید دو قسمت کرد: یک قسمت آن سهم مبارک امام علیه‌السلام است و نیم دیگر سهم سادات. سهم سادات را باید بنا بر احتیاط واجب به مجتهد داد، یا با اجازه مجتهدی که از او تقلید می‌کند به سادات فقیر یا یتیم نیازمند، یا ساداتى که در سفر وامانده‌اند و نیازمند هستند، بدهد (هرچند در محلّ خود فقیر نباشند) ولى سهم امام علیه‌السلام را در زمان ما باید به مجتهد عادل که از او تقلید می‌کند یا نمایندهٔ او تحویل داد، تا در مصارفى که مورد رضاى امام علیه‌السلام است از مصالح مسلمین مخصوصاً ادارهٔ حوزه‌های علمیّه و مانند آن مصرف کند.

خواندن  لزوم انشای اذن مرجع یا وکلا، برای پرداخت سهمین

شایان ذکر است؛ سهم سادات را بدون اجازه مجتهد نمى ‏توان به سادات فقیر یا یتیم نیازمند یا سادات نیازمند وامانده در سفر (هرچند درمحل خود فقیر نباشند) پرداخت (بنابر احتیاط واجب)، و سهم امام علیه السلام را نیز اگر بدون اجازه مجتهدی که از او تقلید می کند بپردازد قبول نیست، مگر این که مجتهد بعداً بپذیرد و اجازه دهد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل، ص ۲۹۰، مصرف خمس، م ۱۵۶۶ و ۱۵۶۹ ـ سایت رسمی معظم‌له، احکام خمس، عنوان محل خمس، با موضوع محل‌های مصرف خمس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا