پرسش و پاسخسؤالات تقلید

وظیفه مقلد در تساوی بین چند مرجع ـ وظیفه مقلد درصورتی‌که محتمل الاعلمیه، میت باشد

پرسش:

اینجانب پس از تحقیق به جمع سه‌نفره‌ای از مراجع رسیده‌ام که به‌احتمال زیاد، اعلم خارج از آنها نیست، ولی بین این افراد هیچ دلیلی بر ترجیح یکی بر دیگران ندارم. حال باتوجه‌به اینکه یکی از این مراجع حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی هستند و از طرفی بنده نیز در سن تمییز مرحوم آیت‌الله‌العظمی خویی (ره) را نیز درک نموده‌ام (ولی در آن زمان هنوز تقلید نمی‌کردم) خواهشمند است پاسخ سؤالات ذیل را مرحمت فرمایید: ۱- آیا وظیفه اینجانب احتیاط بین سه مرجع مذکور و آقای خویی! است؟ 2- اگر یکی از این مراجع حیّ تقلید ابتدایی از مرجع میّت را جایز ندانند در این صورت چگونه باید بین نظرات آنان احتیاط نمود؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

خواندن  عدم امکان احتیاط در بین مراجع محتمل الاعلمیه ـ وظیفه مقلد در زمان شک بین اعلمیت چند مرجع

۱ـ در مفروض سؤال باید به احوط از فتواهای آنان عمل نمایید، و چنانچه فتوای یکی از آنها مطابق بااحتیاط نباشد (مثل‌اینکه یکی فتوا به شکسته خواندن نماز و دیگری فتوا به تمام خواندن نماز بدهد) باید احتیاط کند به جمع بین دو فتوا (نماز را هم تمام بخواند و هم شکسته) و تفصیل آن در مسئله ۴ رساله آمده است

۲ـ اخذ به احوط الاقوال (ولو قول میت باشد) از مصادیق احتیاط است و منافاتی با عدم جواز تقلید ابتدائی از میت ندارد، ولی مشروط است به این‌که آن مجتهد میّت را لااقل در سنّ تمییز درک کرده باشد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) منهاج الصالحین، ج۲، ص الحادیة عشرة، م ۸ ـ استفتاء از معظم له، س ۱۱۱۰۲ ـ سایت رسمی معظم له، س ۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا