01بدون مدرکپرسش و پاسخسؤالات اخلاقیسؤالات اعمال مستحبیسؤالات فرهنگی و اجتماعیسؤالات مناسبت هاسؤالات مناسبت های غیر مذهبی

نظر مراجع معظم تقلید درباره نوروز

Flkhsfj lbifdپرسش:

نظر حضرتعالی راجع بـه عیـد نـوروز چیسـت؟ آیـا هماننـد عیـدهایی کـه مسلمانان آن‌ها را جدی می‌گیرند مثل عید فطر و قربان، از نظر شرعی ثابت شـده است یا اینکه فقط روز مبارکی محسوب می‌شود مثـل روز جمعـه و مناسبت‌های دیگر؟

 

پاسخ:

مقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی):

هرچند نصّ معتبری مبنی بر اینکه عید نوروز از اعیاد دینی یـا ایام مبارک شرعی باشد وارد نشده است؛ ولی جشن‌گرفتن و دیدوبازدید در آن روز اشکال ندارد؛ بلکه ازاین‌جهت که صله‌رحم می‌باشد مستحسن است. (۱)

 

پرسش:

آیا آنچه راجع به عید نوروز و فضیلت و اعمال آن وارد شـده اسـت صـحیح است؟ آیا انجام آن اعمال اعم از نماز و دعا و غیر آن به‌قصد ورود جایز است؟

 

پاسخ:

مقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی):

انجام آن اعمال به‌قصد ورود، محلّ تأمل و اشکال اسـت. بلـه انجام آنها به‌قصد رجاء و امید مطلوب‌بودن، اشکال ندارد. (۲)

 

پرسش:

آیا نوروز و اعمالی که مربوط به نوروز وارد شده، جزء تعلیمـات پـاک اسـلام است؟

خواندن  مصرف وجوهات در نیازهای آسیب‌دیدگان زلزله اخیر در غرب کشور

 

پاسخ:

آیت‌الله صافی گلپایگانی (رحمت‌الله تعالی):

عید نوروز از اعیاد مذهبی نیست و دید و بازدیدها و سایر اعمال مرسوم در آن روز، دستور خاص مذهبی ندارد، بلی راجع بـه غسـل و لباس پاکیزه پوشیدن و روزه داشتن و چهار رکعت نماز که در مفاتیح‌الجنان ذکـر شده از معلّی بن خنیس نقل گردیده و عمل به آن از باب اینکه این برنامه‌ها بـه طور مطلق در اسلام مورد ترغیب و تشویق است، اشکال ندارد؛ ولی عنوان ورود و خصوصیت آن ثابت نيست.
آنچه كه عید اسلام و مسلمین است عید قربان و عید فطر و عید غدیر و ایام ولادت سایر معصومین علیهم‌السلام و عید مبعث که همه از اعیـاد مشـترک اسـلامی و مـذهبی است، می‌باشد. (۳)

 

 

منابع:
(۱) أجوبة الإستفتائات، س ۱۴۶۶
(۲) أجوبة الإستفتائات، س ۱۴۶۷
(۳) معارف دین، ج ۲، ص ۳۷۸ و ۳۷۹، س ۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا