پرسش و پاسخسؤالات تقلیدسؤالات سیاسی

نظر آیت‌الله سیستانی و اجمالی از نظر قدما و علما دوره اول غیبت پیرامون ولایت‌فقیه

پرسش:

بسم‌الله الرحمن الرحیم. با سلام

۱ـ باتوجه‌به اینکه آیت‌الله سیستانی اعتقاد به ولایت مقیده فقیه دارند اگر ایشان حکم جهاد برای یک کشوری بدهند آیا بر مقلدین ایشان در آن کشور واجب است که جهاد بروند (با فرض داشتن شرایط جبهه رفتن)؟

۲ـ به‌طورکلی منظور از ولایت مطلقه از نظر ایشان چیست؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

پاسخ ۱ـ

حکم فقیه عادل مقبول نزد عامه مؤمنین در مواردی که قوام جامعه بر آن مبتنی است نافذ است و حکم حاکمی که ولایت شرعی دارد، در امور عامّه که نظام جامعه و معاش مردم بر آن مبتنی است بر همه نافذ است حتی بر مجتهدین دیگر، مگر اینکه علم به خطا بودن آن یا مخالفتش با آنچه از کتاب و سنت قطعاً ثابت شده داشته باشد.

پاسخ ۲ـ

ولایت در آن چه ـ به‌اصطلاح فقها ـ امور حسبیه خوانده می‌شود برای هر فقیهی که جامع شرایط تقلید باشد ثابت است و اما در امور عامه که نظم جامعه اسلامی بر آنها متوقف است هم در شخص فقیه و هم در شرایط به‌کاربستن ولایت امور دیگری معتبر است از جمله مقبول بودن نزد عامه مؤمنین.

خواندن  شعارهای انقلاب اسلامی و تولی و تبری

و در مورد انقلاب اسلامی فرمودند: جوانان عراقی با افتخار به انقلاب اسلامی ایران نگاه می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران را الگویی برای خود مي‌دانند.

ضمناً، به فتوای معظم له، ولایت‌فقیه تقلیدی است نه تحقیقی است.

شایان‌ذکر است، بحث ولایت‌فقیه از زمان غیبت امام‌زمان بین علما مطرح است و کثیری از فقها بزرگوار از جمله: محقق حلی (محقق اول) ، علامه حلی، فخر المحققین (فرزند علامه حلی)، محقق کرکی (محقق ثانی)، مقدس اردبیلی و … تصریح به ولایت عامه فقیه (به تعبیر مرحوم مقدس اردبیلی تصریح به ولایت مطلقه فقیه) دارند؛ لذا بحث ولایت‌فقیه بحث جدید نیست و از قدیم فقها تأیید و اثبات می‌کردند (هم اثبات نقلی مثل صحیحه عمربن حنظله از وجود نازنین امام جعفر بن محمد الصادق علیهماالسلام یا توقیع شریف ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در اثبات ولایت‌فقیه در زمان غیبت و هم دلیل عقلی و کلامی در اثبات ولایت‌فقیه در آن زمان که مرحوم مقدس اردبیلی می‌فرمایند) که مجال کلام نیست. (۱)

 

 

منابع:
(۱) استفتاء خصوصی از آیت‌الله سیستانی، نجف اشرف ـ سایت رسمی آیت‌الله سیستانی ـ خبرگزاری فارس، در تاریخ ۸۷/۹/۱۲ ـ روزنامه همشهری در تاریخ ۸۳/۹/۸ شماره: ۳۵۶۸، ص۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا