حرمت ابدی

مشاهده خون حیض در سن 57 سالگی و حکم ازدواجی که در آن ایام بدون عده خوانده [حرمت ابدی]

سؤال:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت همه اعضای زحمت کش سایت سراج خصوصا استاد معظم حجت الاسلام راجی عرض سلام و ادب و خسته نباشید داشتم:

در منهاج الصالحین ج 3، م 544 درباره زنانی که لازم نیست عدّه نگه دارند، مورد سوم، آمده است:

اليائسة‌ ، فلا تجب عليها العدّة و إن كانت مدخولًا بها، و يتحقق اليأس بعد انقطاع دم الحيض و عدم رجاء عوده لكبر سن المرأة ببلوغها خمسين سنة قمرية سواء في ذلك القرشية و غيرها علىٰ الأظهر.

حال خانمی در بین سن 50 تا 60 سالگی، در حالی که چند سالی بوده که خونی نمی دیده، طلاق گرفته و چون امیدی به بازگشت خون نداشته، بدون نگه داشتن عدّه با دیگری ازدواج کرده و همانجا همبستر شده اند. حالا بعد از مدتی طولانی که خانم به سن حدود 57 سال رسیده، خونی با صفات حیض از او خارج شده است.

وظیفه این زن چیست؟

آیا بر شوهر دومش حرام ابد شده است؟

خواهشا سریع جواب دهید، این خانم تازه مساله را فهمیده اند و دارند با هم زندگی میکنند. هر لحظه و هر ثانیه زودتر جواب دادن مهم است.

خواندن  ازدواج با خواهرزن در ایام عدّه همسر

منتظر جواب حضرتعالی هستیم.

ضمناً خانم مقلد آیت الله سیستانی هستند.

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در فرض سوال که خانم بین 50 تا 60 سالگی خون دیده که درنتیجه کشف شده این خانم در بحث طلاق یائسه نبوده است و باید عده نگه میداشته، چون خلاف وظیفه عمل نکرده یعنی با جمع 3 شرط (50 سالش تمام شده – انقطاع دم حاصل شده – رجاء به بازگشت نداشته) خود را یائسه دانسته، از لحاظ حکم تکلیفی، گناهی متوجه او نیست؛ ولکن از لحاظ حکم وضعی، از لحظه ای که خون حیض را دید (که در فرض سوالتان 57 سالگی است) چون همبستری هم داشته اند، بر شوهر دومش حرام ابد شده و باید سریعاً از هم جدا شوند. [1]

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] دستخط مکتوب معظم له از نجف اشرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا