پرسش و پاسخسؤالات طهارت و نجاساتسؤالات وضو، غسل، تیمم

مسائلی پیرامون تطهیر مخرج بول و غائط و تعداد دفعات شستن با آب و غیر آب ـ تخلّی

 پرسش:

با سلام :

دو سؤال داشتم اول اینکه برای طهارت مخرج آیا اگر با آب مخرج رو تطهیر کنیم طوری که چیزی از نجاست نمانده باشد دست و مخرج هر دو پاک هست یا خیر؟

دوم اینکه برای طهارت آلت هم چطور باید عمل کنیم؟ همین‌که از بالا آب بریزیم آیا تطهیر می‌شود؟ چطور می‌شود یقین پیدا کرد آب به هر قسمتی که نجس شده از جمله قسمت زیرین سر آلت رسیده است؟

با تشکر

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی مسائل مربوط به طهارت مخرج بول (ادرار) و غائط (مدفوع) را طی چند مسئله بیان می‌کنیم:

مسئله ۱:

در سه صورت مخرج غائط فقط با آب پاک می‌شود:

اول: آنکه با غائط، نجاست دیگری مثل خون بیرون‌آمده باشد.

دوم: آنکه نجاستی از خارج به مخرجِ غائط رسیده باشد.

سوم: آنکه اطراف مخرج بیشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد و در غیر این سه صورت می‌شود مخرج را با آب شست و یا به دستوری که در مسئله ۴و۵ گفته می‌شود با پارچه و سنگ و مانند اینها پاک کرد، اگرچه شستن با آب بهتر است.

مسئله ۲:

مخرج بول با غیر آب پاک نمی‌شود و اگر بعد از برطرف‌شدن بول، یک‌مرتبه بشویند کافی است، ولی کسانی که بولشان از غیر مجرای طبیعی می‌آید، احتیاط واجب آن است که دومرتبه بشویند و نیز زن حکم مرد را دارد و این در صورتی است که با آب قلیل بشویند، ولی با آب جاری و کرّ یک‌مرتبه شستن کفایت می‌کند.

مسئله ۳:

اگر مخرج غائط را با آب بشویند، باید چیزی از غائط در آن نماند، ولی باقی‌ماندن رنگ و بوی آن مانعی ندارد، و اگر در دفعه اول طوری شسته شود که ذره‌ای از غائط در آن نماند، دوباره شستن لازم نيست.

خواندن  تطهیر بخشی از دست در فرضی که بالای دست نجس است

مسئله ۴:

هرگاه با سنگ‌وکلوخ و مانند اینها غائط را از مخرج بر طرف کنند، پاک می‌شود و نمازخواندن مانعی ندارد و چنانچه چیزی هم به آن برسد نجس نمی‌شود.

مسئله ۵:

لازم است با سه سنگ یا سه پارچه مخرج را پاک کنند، با اطراف یک سنگ یا یک‌پارچه کافی نیست و با استخوان و سرگین پاک نمی‌شود و پاک‌کردن با چیزهایی که احترام آنها لازم است، مانند کاغذی که اسم خدا بر آن نوشته شده حرام است و اگر محل را با آن پاک کند، پاک نمی‌شود و نماز با آن نمی‌تواند بخواند.

مسئله ۶:

اگر شک کند که مخرج را تطهیر کرده یا نه لازم است تطهیر نماید اگرچه همیشه بعد از بول یا غائط فوراً تطهیر می‌کرده.

مسئله ۷:

اگر بعد از نماز شک کند که قبل از نماز، مخرج را تطهیر کرده یا نه نمازی که خوانده صحیح است، ولی برای نمازهای بعد، باید تطهیر کند.

مسئله ۸:

کسی که چیزی را با دست خود آب می‌کشد، اگر دست و آن چیز با هم آب‌کشیده شود، بعد از پاک‌شدن آن چیز، دست او هم پاک می‌شود. (۱)

 

 

منابع:
(۱) التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، فصل فی الاستنجاء، ص۳۰ / همان، فصل فی المطهرات، ص۲۳، التاسع: التبعیة / توضیح‌المسائل، احکام تخلی، ص۲۵ و ۲۶، از م ۶۵ تا م ۷۱/ همان، ص۵۰، م ۱۰۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا