پرسش و پاسخسؤالات خمس

لزوم اجازه مجتهد جهت صرف سهم امام (علیه‌السلام) و پرداخت سهم سادات

پرسش:

باسلام مبلغ هفتصد هزار تومان وجه خمس داریم که باید پرداخت شود. باتوجه‌به اینکه در اطرافیان خود سادات فقیر داریم. ونیز مسجدی در نزدیکی ما وجود دارد که نیاز واجب به پول برای مخارج و تعمیرات آن است، چگونه می‌توان این پول را به مصارف ذکر شده برسانیم؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

خمس را باید دو قسمت کرد: یک قسمت آن سهم مبارک امام (علیه السلام) است و نیم دیگر سهم سادات.

سهم سادات را باید بنا بر احتیاط واجب به مجتهد بدهید، یا با اجازهٔ مجتهدی که از او تقلید می‌کنید سادات فقیر یا یتیم نیازمند، یا ساداتى که در سفر وامانده‌اند و نیازمند هستند، بدهید (هرچند در محلّ خود فقیر نباشند) ولى سهم امام (علیه‌السلام) را در زمان ما باید به مجتهد عادل که از او تقلید می‌کنید یا نماینده او تحویل بدهید، تا در مصارفى که مورد رضاى امام (علیه‌السلام) است از مصالح مسلمین و مخصوصاً اداره حوزه‌های علمیّه و مانند آن مصرف کند.

خواندن  شرایط قاعده ربع ـ زمان‌هایی که به‌جای یک‌پنجم، باید یک‌چهارم بدهیم

امّا صرف‌کردن قسمتى از سهم مبارک امام (علیه‌السلام) براى ساختن مساجد به حسینیه‌ها یا بیمارستان و درمانگاه و مدارس، تنها در صورتى مجاز است که با اجازه مجتهد عادل و مطابق با فتوای او و رعایت اولویّت باشد، ولى سهم سادات را جز در مورد ساداتى که در بالا گفته شد نمی‌توان مصرف نمایید.

لذا سهم سادات را بدون اجازه مجتهد نمی‌توانید به ساداتى که در بالا گفته شد بپردازید (بنا بر احتیاط واجب)، و سهم امام (علیه‌السلام) را نیز اگر بدون اجازه مجتهد که از او تقلید می‌کنید بپردازید، قبول نیست، مگر این که مجتهد بعداً بپذیرد و اجازه دهد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی مع تعلیقات، ج ۲، کتاب الخمس، فصل فی قسمة الخمس و مستحقه، ص ۲۴۲، م ۱ و ص۲۴۴، م ۷ / توضیح‌المسائل، ص۲۹۰، م ۱۵۶۶ و ۱۵۶۷ و ۱۵۶۹ / استفتائات جدید، ج ۱، فصل دوازدهم: احکام خمس، مصرف خمس، ص۱۱۰، س ۳۵۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا