پرسش و پاسخسؤالات ازدواج و زناشویی

عوامل جنابت ـ نشانه‌های منی ـ شک در آب خارج شده در خواب

پرسش:

سلام من جانباز هستم مدتیه که جنب نمی‌شوم؛ اما بعضی مواقع در خواب که جنب می‌شوم موقعی که بیدار می‌شوم حس می‌کنم منی خارج نشده؛ اما اون آب شهوت بیرون‌آمده و مثل قبل در خواب به اوج شهوت نمی‌رسم حتی بعضی مواقع که بیدار می‌شوم اصلاً یادم نمی اد خوابی دیده باشم؛ اما باز آب شهوت از من خارج شده که شک دارم منی هست یا خیر چون اصلاً مثل منی نیست و حتی بوی آن راهم ندارد به همین خاطر به شک افتادم آیا غسل جنابت برمن واجب شده یا خیر؟ لطفاً راهنماییم کنید البته به خاطر جانبازیم آلتم بی حس است اصلاً حسی ندارد.

با تشکر

 

نام مرجع تقلید:

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رحمةالله علیه)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب به تمام جانبازان بزرگواری که امنیت کشور خود را مدیون آنان هستیم و عاجزانه خواستاریم برای ما دعا نمایید و در قیامت شفاعتمان نمایید.

خواندن  بقاء بر جنابت تا اذان صبح در روزه به‌خاطر خجالت ـ حکم قضا و کفاره آن

به‌طورکلی، به دو چیز انسان جنب می‌شود:

اول: جماع.  دوم: بیرون آمدن منی، چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی‌اختیار.

اما اگر رطوبتی از انسان خارج شود و نداند منی است یا بول یا غیر اینها چنانچه:

۱ـ با شهوت بیرون‌آمده

۲ـ با جستن بیرون‌آمده

۳ـ بعد از بیرون آمدن آن بدن سست شده باشد

آن رطوبت حکم منی دارد، و اگر هیچ یک از این سه نشانه یا بعضی از اینها را نداشته باشد، حکم منی ندارد. ولی در زن و مریض، لازم نیست آن آب با جستن بیرون‌آمده باشد، بلکه اگر با شهوت بیرون‌آمده باشد، در حکم منی است و لازم نیست بدن او سست شود. (۱)

 

 

منابع:
(۱) تحریرالوسیله، ج ۱، فصل فی غسل الجنابة، القول فی السبب، ص۶۲، م ۱ / العروة الوثقی، ج ۱، فصل فی غسل الجنابة، ص۳۲۱، الاول / توضیح‌المسائل، احکام جنابت، ص۶۶، م۳۴۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا