پرسش و پاسخسؤالات ازدواج و زناشوییسؤالات عقود اسلامیسؤالات مختص بانوان و آقایان

عدم لزوم اذن پدر در ازدواج موقت دختران بالای ۳۰ سال ـ خواندن صیغه توسط داماد

پرسش:

دختر ۳۸ ساله میتونه بدون اجازه پدرش تو فضای مجازی با کسی متعه کنه و وکالت بده داماد عقدرو بخونه چون خود داماد حوزوی هستن ایشون گفتن میشه ولی مرجع ایشون آیه الله سیستانی است بهمین خاطر خواستم خودم هم از مرجعم تعین تکلیف کنم.

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

توجه به این نکته که هر فردی لازم است مطابق نظر مرجع تقلید خودش عمل نماید؛ بنابراین مطابق نظر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی)، دختری که سن او بیش از سی‌سال است به‌شرط این که فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد می‌تواند بدون اذن پدر ازدواج کند مشروط به اینکه دو امر را در نظر داشته باشد:

۱ـ آینده خود را فراموش نکند و ترتیبی بدهد که گرفتار مشکلات بیشتری در آینده نشود.

۲ـ با هرکسی ازدواج موقت می‌کند در ضمن عقد ازدواج شرط کند که اگر خواستگاری برایش آمد از طرف او وکیل باشد و بتواند باقی‌مانده مدت صیغه را ببخشد و او نیز با این شرط ازدواج را قبول نماید. تا بتواند بعد از پایان عده عقد موقت با آن فردی که به خواستگاری او آمده ازدواج نماید. ضمناً شک نیست که نکاح موقت در شریعت اسلام جایز است؛ ولی احتیاط آن است تا ضرورتی نباشد اقدام به این کار نشود. (۱)

خواندن  نگاه و صحبت دختر و پسر در بین دو عقد

شرح بیشتر را در ذیل تفسیر آیه ۲۴ سوره “نساء” در بخش قرآن کریم سایت رسمی معظم‌له مطالعه فرمایید و یا اینجا را کلیک نمایید.

ضمناً احتیاط مستحب این است که انسان نمی‌تواند از طرف زن وکیل شود تا او را برای خود به طور دائم و یا موقّت عقد کند. (۲)

شایان‌ذکر است فتوای آیت‌الله‌العظمی سیستانی آن‌چنان که فرموده‌اید نیست و کذب محض به ایشان است.

برای اطلاع از فتاوای آیت‌الله‌العظمی سیستانی و دیگر مراجع تقلید در این باب اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، ج۲، کتاب النکاح، فصل فی اولیاء العقد، ص۸۵۰، م ۱ / توضیح‌المسائل، ص۳۸۹، با استفاده از م ۲۰۳۷ / پیک احکام، جلسات هفتگی معظم‌له با اعضای دفتر استفتائات، پیک ۱۲، س ۲، س ۱۵ / احکام ویژه (۶۰۰ مسئله موردنیاز) مطابق با فتاوای آیت‌الله مکارم شیرازی، ص۴۶، با استفاده از م ۴۵ / بخشی از مسائل کثیرالابتلاء مطابق با فتاوای آیت‌الله مکارم شیرازی (ویژه نمایندگان)، ص۱۳، با استفاده از م ۱۰۵ تا ۱۰۷ / استفتاء خصوصی از معظم‌له، کد رهگیری: ۹۷۰۳۰۹۰۰۲۳/ مؤسسه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۱۰، با استفاده از ص۲۷
(۲) توضیح‌المسائل، ص۳۸۷، م ۲۰۲۹ / استفتاء خصوصی از معظم‌له، کد رهگیری: ۹۷۰۳۰۹۰۰۲۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا