پرسش و پاسخسؤالات طهارت و نجاساتسؤالات مذاهبسؤالات وضو، غسل، تیمم

طهارت و نجاست وهابیت و ناصبی‌ها و کفار

پرسش:

آیا وهابیون نجس‌اند؟

در قتله اهل‌بیت چطور؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در فرض سؤال، چنانچه نسبت به ائمّه (علیهم‌السلام) اظهار دشمنی می‌‌نمایند، نجس هستند. همچنین اگر به یکی از چهارده معصوم (علیهم‌السلام) از روی دشمنی و بغض دشنام دهد، نجس می‌‌باشد.

شایان‌ذکر است، کافر غیر کتابی نجس است و مراد از کافر کسی است که:

الف. به خداوند متعال یا به یگانگی او معترف نباشد

ب. یا معترف به نبوّت خاتم الأنبیاء (صلی‌الله علیه و آله و سلم) نباشد

ج. یا یکی از ضروریات دین را منکر شود و این انکار طوری باشد که به تکذیب خاتم الأنبیاء پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) برگردد، هرچند به طور اجمالی باشد؛ و دراین‌رابطه فرقی نمی‌‌کند که آن ضروری، از واجبات مانند نماز، روزه، زکات و حجاب باشد یا از کارهای حرام مانند شراب خوردن، ربا و غنا باشد، یا از مسائل اعتقادی مثل معاد یا مودّت اهل‌بیت پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) باشد.

بنابراین، فردی که دینی را انتخاب نکرده باشد یا دارای دینی غیر از دین اسلام باشد یا دین اسلام را انتخاب نموده؛ اما بعضی از دستوراتی را که از ناحیه خداوند متعال به پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) ابلاغ شده – درحالی‌که می‌‌داند گفته پیامبر خداست – انکار نماید، کافر می‌‌باشد.

خواندن  احکام وسواس و راه‌حل درمان و نجات از آن

امّا فردی که اسلام را به‌عنوان دین خویش انتخاب نموده؛ ولی به دلایلی مانند دوری از محیط مسلمانان یا القا شبهات مخالف دین، بعضی از احکام فرعی دین مثل خمس و حجاب را بدون آنکه قصد تکذیب پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و گفته ایشان را داشته باشد منکر گردد، کافر نمی‌‌باشد هرچند منحرف است. (۱)

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، ج۱، کتاب الطهارة، فصل فی النجاسات، ص۹۳، الثامن، قبل از م ۱ و م ۲ / همان، ص۹۶، م ۳۳ / منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الطهارة، المبحث السادس: طهارة من الخبث، الفصل الاول: فی اعیان النجاسة، ص۱۳۰، التاسع، قبل از م ۴۰۹ / توضیح‌المسائل جامع،ج۱، احکام نجاسات، مورد هشتم، ص ۶۸ و ۶۹، م ۱۲۰ و ۱۲۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا