پرسش و پاسخسؤالات عقود اسلامیسؤالات گناهانسؤالات معاملات

شراکت‌های باطل از لحاظ حکم تکلیفی و تالی فاسد آن

پرسش:

بسم الله سلام علیکم

در ویدئو در مورد شراکت های باطل فرمودید که این‌گونه شراکت‌ها باطل است خواهشمندم حکم تکلیفی معاملات رو هم بفرمایید که چگونه است؟ آیا معاملات حرام است و در فرض مثلاً کارکردن با ماشین فردی، آیا آن فرد که صاحب ماشین است مالک پول کارکرده شده با ماشین نمی‌شود؟

و در مثال بنّایی ساختمان اگر عقد مصالحه خوانده نشود آیا نشستن در آن منزل توسط مالک اصلی زمین اشکال دارد یا نه؟

و به‌طورکلی مفاسد نخواندن عقد مصالحه را بیان فرمایید؟

ممنونم یا علی

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در مفروض سؤال، به‌حکم اولیه، مرتکب گناه نشده‌اید و این حکم فقط جنبهٔ وضعی دارد. (شراکت باطل است) بله، ازآنجایی‌که مالک پول یا منزل یا … نشده‌اید، اگر بدون رضایت صاحب‌مال، تصرف نمایید تصرفتان غاصبانه بوده و گنه کارید.

شایان‌ذکر است اگر مصالحه انجام نشده است، مثلاً در ماشین و مسافرکشی که فرموده‌اید، تمام مال مسافرکشی برای راننده است و صاحب ماشین فقط حق دارد اجرت‌المثل بازاری ماشین در مدتی که دست راننده بوده است را بگیرد. یا در مثال بنّایی، زمین به تمامه برای صاحب خانه است و مهندس و معمار فقط اجرت‌المثل بازاریِ مهندسی و بنّایی را طلبکار است و بر حسب موارد مختلف است،

خواندن  حکم شرعی و روش گرفتن تسهیلات فروش اقساطی ـ ۸ راه‌حل برای وامی که دیرکرد دارد

گاهی صاحب ماشین و یا صاحب زمین منفعت می‌برد و گاهی برعکس.

لذا توصیه اکید می‌شود، برای فرار از عقوبت و گناه تکلیفی (در صورت عدم رضایت صاحب ماشین یا زمین) و برای صحّت وضعی کارتان، حتماً از قرارداد مصالحه که توضیحش را در فیلم، استاد بیان فرموده‌اند، عمل نمایید. اینها بخشی از تالی فاسدهای بحث موردنظر می‌باشد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج۲، درس ۴۹، فصل ۴، کتاب شرکت (۱)، ص ۲۲۶ و درس ۵۰، شرکت (۲)، ص ۲۳۱ ـ  العروة الوثقی، ج ۴، فصل فی احکام الشرکة، ص ۱۶۳، قبل از م ۱ ـ  تحریرالوسیله، ج۲، کتاب الشرکة، ص۵۸۶، م ۷و ص ۵۸۸، م۱۴ ـ  احکام اقتصادی اسلام، ص ۱۱۹، م ۲۷۸ تا ۲۸۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا