پرسش و پاسخسؤالات بانکداریسؤالات عقود اسلامیسؤالات قوانین و مقرراتسؤالات معاملات

سپرده‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت بانکی ـ سود گرفتن از بانک‌ها

پرسش:

سلام خدمت شما عزیزان. مادر پدر من در بانکی پول گذاشتن و هر ماه بانک به ما سود پولمان رو می‌دهد. خواستم بپرسم این سود حرامه یا ربا است یا نه ممنون میشم پاسخم را بدهید

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی معاملات مؤسسات مذکور اگر بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان صورت گیرد، اشکال ندارد و محکوم به صحت است و سود حاصل از به‌کارگیری سرمایه بر اساس یکی از عقود صحیح اسلامی، شرعاً حلال است؛ و نسبت به غیر بانک‌ها هم اگر در قالب یکی از عقود صحیح شرعی باشد، اشکال ندارد و تشخیص موضوع هم به عهده شخص مکلف می‌باشد. (۱)

برای اطلاع از احکام تفصیلی، پیرامون “موضوع‌شناسی و حکم شرعی و تفصیلی سپرده‌های بانک مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید” اینجا را کلیک نمایید.

خواندن  عضویت در شرکت بادران یا... ـ نتورک مارکتینگ (بازاریابی شبکه‌ای)، فتوای آیت‌الله شبیری زنجانی

برای اطلاع از احکام تفصیلی، پیرامون “حکم شرعی سپرده حساب‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بانکی و راه‌حل آن” (فیلم سخنرانی استاد)  اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، استفتاء شماره: ۶۵۸۵۰۸ و استفتاء شماره: ۵۰۱۴۸۱ و استفتاء شماره: ۴۲۷۲۰۴ و استفتاء شماره: ۳۵۵۵۱۲ / منتخب المسائل، قوانین بانکی، ص۸۲، م ۳۲۳/ جواب‌های ثابت، ویژه نمایندگان کشوری، فصل ۹ (عملیات بانکی)، ص۱۶، م ۱۲۶ / اجوبة الاستفتائات، احکام بانک‌ها، ص۵۰۳، با استفاده از س ۱۹۲۲ / احکام بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه، احکام مربوط به دریافت تسهیلات از بانک‌ها، مؤسسات مالی اعتباری و صندوق‌ها، ص۴ و ۵، حکم شرعی سپرده‌گذاری بانکی، با استفاده از س ۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا