پرسش و پاسخسؤالات روزه

روزه مرضعه (زن شیرده) ـ روزه بر مرضعه با وجود امکان استفاده از دایه یا شیرخشک یا شیر گاو

پرسش:

اول:لازم به ذکر است به دلیل فوت مرحوم فاضل لنکرانی، از فتاوی آیت‌الله مکارم استفاده می‌کنم.

نوزاد ۵ماهه ای دارم که عمدۀ تغذیه‌اش با شیرخشک است؛ ولی از شیر خودم هم گاهی به او می‌دهم و سعی کرده‌ام که دادن شیر خودم را هرچند میزانش خیلی کم است به دلیل فوایدی که از لحاظ جسمی و روحی برای نوزاد دارد قطع نکنم. حال باتوجه‌به طولانی‌بودن مدت روز نمی‌دانم روزه بر من واجب است یا خیر. نمی‌دانم اگر بگیرم روی میزان شیرم یا حال عمومی خودم ممکن است تأثیر داشته باشد یا خیر. امسال تا امروز نگرفته‌ام؛ اما همه‌اش شک دارم مبادا واجب باشد بگیرم. ممنون می‌شوم سریع‌تر راهنمایی‌ام کنید که اگر واجب است بقیه روزه‌های امسال را بگیرم.

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

چنانچه آیت‌الله مکارم شیرازی را اعلم بر آیت‌الله فاضل لنکرانی می‌دانید، لازم است در تمام مسائل از آیت‌الله مکارم شیرازی تقلید نمایید.

امّا چنانچه آیت‌الله فاضل لنکرانی را اعلم می‌دانید، مسئله در باب تقلیدتان تفصیلاتی دارد که در صورت لزوم، سؤالتان را ارسال نمایید.

اما در باب سؤالتان به فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی:

زنانی که بچه شیر می‌دهند خواه مادر بچه باشند یا دایه، اگر روزه‌گرفتن باعث کمی شیر آنها و ناراحتی بچه شود روزه بر آنها واجب نیست، ولی برای هر روز همان کفّاره (یک مدّ طعام ۷۵۰ گرم) گندم یا جو یا مانند آن واجب است، بعداً نیز باید روزه را قضا کنند، امّا اگر روزه برای خودشان ضرر داشته باشد، نه روزه واجب است و نه کفّاره، ولی باید بعداً روزه‌هایی را که نگرفته‌اند قضا نمایند، البته اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد و نتواند تا سال بعد قضا نماید، قضا نیز ندارد. (۱)

خواندن  نماز و روزه مسافری که جهل به موضوع دارد و اشتباه انجام داده

شایان‌ذکر است، اگر کسی پیدا شود که بدون اجرت، بچه را شیر دهد یا شخصی پیدا شود که اجرت دایه را بی‌منت بپردازد، در این صورت روزه‌گرفتن واجب است. همچنین است هرگاه استفاده از شیرخشک یا شیر گاو یا … برای تغذیه فرزند او مشکلی نداشته باشد، باید روزه بگیرد. (۲)

برای اطلاع از فتوای آیت‌الله فاضل لنکرانی (و بقیه مراجع تقلید) اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، ج۳، فصل فی موارد جواز الافطار، ص۸۷، الرابع و از خامس / احکام ویژه (۶۰۰ مسئله موردنیاز)، ص۹۲، م ۲۸۰ / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سؤالات شرعی (رهیافت ۶)، ص۴۶ و ۴۷ / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۳، قسمت روزه، ص۱۱ / سایت رسمی معظم له، بخش استفتائات، فصل روزه، قسمت “کسانی که روزه بر آنها واجب نیست”
(۲) احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سؤالات شرعی (رهیافت ۶)، ص ۴۹ و ۵۰ / سایت رسمی معظم له، بخش استفتائات، فصل روزه، قسمت “کسانی که روزه بر آنها واجب نیست”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا