پرسش و پاسخحجاب و پوششروابط زن و مردسؤالات نگاه و پوشش

رقصیدن (مقابل زنان، مردان، محارم، همسر و …)

پرسش:

باسلام خدمت استاد معظم

تشکر فراوان از جواب دقیق و سریع استاد دارم

سؤال دیگری دارم:

الف) رقصیدن زن برای زنان در مجلس مخصوص بانوان به‌طوری‌که صدا یا تصویر به گوش نامحرم نرسد و حتی فیلم آن را نبینند چه حکمی دارد؟

ب) اگر اصلاً فیلم‌برداری نشود چه؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

باسلام و عرض ادب

رقص زنان برای زنان یا رقص مردان برای مردان، محلّ اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است هرچند همراه با عمل حرام دیگری همچون نواختن یا پخش موسیقی لهوی یا اختلاط زن و مرد نباشد.

بلی، اگر رقصیدن زن در مقابل نامحرم باشد یا صوتشان به نامحرم برسد یا باعث به حرام افتادن و تهییج شهوت خود یا دیگری شود یا در مقابل دوربینی که می‌داند فیلم آن را نامحرمان می‌بینند، باشد، گناهش اشد می‌شود.

شایان‌ذکر است تنها رقص زن برای شوهرش یا رقص شوهر برای زنش جایز است، به‌شرط آنکه همراه با حرام دیگر مثل پخش موسیقی حرام یا حضور شخص دیگر (چه زن و چه مرد، چه نامحرم و چه محرم) نباشد، و لذا رقصیدن عروس در مجلس عروسی در مقابل شوهرش، به‌طوری‌که افراد دیگر (حتی زنان) باشند، اشکال دارد.

خواندن  حکم استفاده از سفیدکننده، عطر ـ لباس رنگی روشن ـ سرمه زدن در برابر نامحرم

هم چنین است رقصیدن زن در برابر مرد مَحرم – غیر از شوهر – و نیز مرد در برابر زن مَحرم، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک این موارد است؛ هرچند همراه با عمل حرام دیگری همچون نواختن یا پخش موسیقی لهوی یا اختلاط زن و مرد نباشد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) الفقه للمغتربین، ص ۲۵۱، م ۵۶۵ و ۵۶۶ / الفتاوی المیسّره، ص ۳۰۶ / متن اصلی توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص ۷۷۵، س، ۱۰۸، ۱۰۹، ۱۱۰ / استفتائات فارسی معظم‌له، ج۱، ص۱۴۴ و ۱۴۵، س ۲۰۶ و ۲۰۷ و ۲۰۸ و ۲۰۹ / استفتاء کتبی از معظم‌له.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا