پرسش و پاسخسؤالات سیاسی

رأی‌دادن به اصلح یا صالح مقبول در انتخابات

پرسش:

با عرض سلام محضر ولی‌امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین شورای شهر، اگر در بین کاندیداها فرد خوب و صالحی باشد که مقبول افراد ولایی است و مردم و… می‌خواهند به او رأی دهند، ولی به تشخیص مکلف دیگری اصلح بر اوست. آیا با وجود شخص اصلح به تشخیص مکلف، می‌توان از جهت وحدت به صالح مقبول رأی داد یا باید مکلف به تشخیص خود عمل کند و به اصلح رأی دهد؟ مثلاً عده‌ای می‌گویند کاندیدای اصلح ۴، ۵ میلیون رأی دارد؛ ولی صالح مقبول ۲۰ میلیون. پس اگر اصلح به نفع صالح مقبول انصراف نداد، ما هم به اصلح رأی ندهیم. یا در شورای شهر افراد صالحِ مقبول در فهرستی هستند، ولی به تشخیص مکلف، فرد اصلح، شخص دیگری است، مکلف باید چه کند؟ رأی به صالح مقبول یا اصلح غیر مقبول؟ لطفاً به‌عنوان ولی‌فقیه و مرجع تقلید وظیفه‌ی ما را تبیین بفرمایید که به اصلح باید رأی داد یا صالح مقبول یا مخیر هستیم؟ از خداوند متعالی طول عمر حضرتعالی و نابودی دشمنان شما و انقلاب را خواستارم.

خواندن  شركت در انتخابات (همراه با اختلاف فتاوای مراجع معظم تقلید)[مناسبت ملی]

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

درهرصورت وظیفه شما رأی‌دادن به اصلح می‌باشد.(۱)

شایان‌ذکر است نسبت به مسائل مربوط به انتخابات به بیانات مقام معظم رهبری «دام‌ظله» در صفحه ویژه انتخابات در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای «دام‌ظله» (اینجا) مراجعه نماييد.

برای اطلاع از فتوای سایر مراجع تقلید اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان معظم‌له، سؤالات سامانه جامع، سؤالات شماره: ۱۲۴۹۱۵۹ و ۱۰۳۱۸۷۸ و ۱۲۱۸۷۹۲ و ۱۲۴۹۹۴۳ / همان، بخش نمایندگی‌ها / استفتاء خصوصی از سایت رسمی مقام معظم رهبری (Leader.ir) / استفتاء خصوصی از معظم‌له، شماره استفتاء: ۸۳۷۵۶۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا