پرسش و پاسخسؤالات بانکداری

راه‌حل گرفتن وام ربوی از بانک‌ها مطابق فتوای آیت‌الله وحید خراسانی

پرسش:

به نام خدا

با سلام خدمت استاد راجی

در فیلم سخنرانی استاد درباره راه‌های تخلص از ربا (شرط دیرکرد) در تسهیلات فروش اقساطی (مانند مسکن و …) دوراه ذکر شده است :

۱ـ عدم قبول شرط دیرکرد و امضای قرارداد به طور صوری به نظر برخی مراجع معظم

۲ـ امضای قرارداد تسهیلات به شکل صوری و قبول تسهیلات مذکور از بانک‌های دولتی یا مشترک (که اموال آنان در حکم مجهول‌المالک است) به‌عنوان قرض از سوی حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی با شرایط ذکر شده مطابق نظر ایشان.

حال درصورتی‌که فردی مقلد حضرت آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی باشد، چه راه‌حل عملی برای استفاده از تسهیلات مسکن برایش وجود دارد؟ آیا می‌تواند از راه‌حل دوم استفاده نماید؟ آیا می‌تواند در این یک مسئله خاص از حضرت آیت‌الله سیستانی تقلید نماید؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

معظم له ازآنجاکه اموال بانک‌های دولتی و مشترک را در حکم مجهول‌المالک نمی‌دانند، لذا این راه‌حل که در سؤال ذکر فرمودید، موضوع ندارد و صحیح نیست و نمی‌توانید استفاده کنید.

معظم له، این ۶ راه‌حل ذیل را قبول می‌نمایند، شما می‌توانید از یکی از راه‌های زیر استفاده نمایید: (توضیح هرکدام را لازم بود، مجدد سؤال نمایید)

خواندن  وام‌گرفتن از بانک بدون قبض پول - راه‌حل آیت‌الله سیستانی برای اموال مجهول‌المالک بانک بدون قبض و راه‌حل عدم قبض

۱ـ مصالحه

برای اطلاع از توضیحات کامل و تفصیلی این راه‌حل (برای هر بانکی حتی برای بانک‌های خصوصی و تعاونی‌های مالی و اعتباری) اینجا را کلیک نمایید.

۲ـ افزایش نرخ سود در عقود اسلامی (غیر قرض)

۳ـ افزایش مدّت قرارداد در عقود اسلامی (غیر قرض)

۴ـ عقد محاباتی به‌شرط تأخیر در پرداخت دین (شاید از بهترین راه‌ها به فتوای معظم له باشد که نمایندگان ایشان هم این راه را معرفی می‌کند)

۵ـ انعقاد معامله جدید نسیه با لحاظ سود بیشتر

۶ـ فسخ یا اقاله معامله قبل و انعقاد بیع یا مصالحه جدید (۱)

برای اطلاع از حکم و روش کامل تسهیلات فروش اقساطی و راه‌حل آن (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) احکام مکاسب آیت‌الله وحید خراسانی، ص ۱۹۹، مورد دهم ـ جزوه تخصصی “احکام بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه”، از ص ۴۵ تا ص۵۱ ـ استفتاء مکتوب از معظم له ـ بحث مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی در دفتر معظم له با حضور نمایندگان ویژه معظم له و مجتهدین معظم (حفظهم الله تعالی).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا