پرسش و پاسخسؤالات بانوانسؤالات پزشکیسؤالات دماء ثلاثهسؤالات مختص بانوان و آقایانسؤالات وضو، غسل، تیمم

خون ریزی بعد از کورتاژ

پرسش:

خدمت سرور گرامی حجت‌الاسلام راجی عرض سلام و خسته نباشید دارم

ازآنجاکه توفیق پاسخگویی به سؤالات بانوان را داریم، و ازآنجاکه وقت شریف و گران‌قدر حضرتعالی را نگیریم، سؤالاتی که خواهران پاسخگو جوابش را ندانند، ابتدائاً در جلسه پاسخگویان سؤالات مطرح می‌شود، سؤالاتی که آنجا هم بی‌جواب می‌ماند یا لااقل مشکوک هستیم محضر شما عرضه می‌شود و لطفاً حضرتعالی دراسرع‌وقت ما را راهنمایی فرمایید.

ما نام مرجع سائل را می‌آوریم، در صورت امکان نام مراجع دیگر را هم برای یادگرفتن هیئت پاسخگویی بیاورید. ولی مهم مرجع سائل است.

لذا خواهشمندم همیشه سؤالات ما را سریع جواب دهید تا تکلیف سائلین ارجمند مشخص شود.

بانویی برای درمان دیواره رحم کورتاژ می‌شود و خون‌ریزی دارد که به گفته پزشک معالج یک دوره مثلاً چهل روز ادامه دارد .

۱ـ آیا این خون، خون زخم است و یا استحاضه است؟

۲ـ در مورد حیض تکلیف چیست؟ (عددیه وقتیه باشد عددیه باشد وقتیه باشد مضطربه باشد مضطرابه باشد.)

نتیجه مشورت پاسخگویان: قطعاً نفاس نیست؛ چون در مراحل اولیه است و جنینی وجود ندارد. درنتیجه اگر در ایام عادت‌ماهانه خون‌دیده یا با اوصاف بوده، حکم حیض را دارد و الا استحاضه است

با تشکر ـ اداره پاسخگویی به سؤالات شرعی – واحد خواهران

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی):

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

اگر جنینی وجود داشته ولو مرده و اگرچه مضغه (قطعه گوشت) یا علقه (خون بسته شده) باشد درصورتی‌که معلوم باشد مبدأ پیدایش بچه می‌باشد با خارج‌شدن جنین یا قطعه‌ای از آن خونی که زن می‌بیند نفاس است و اگر مشکوک باشد نفاس نیست و نفاس حداقلی ندارد و لذا ممکن است در تمام ده روز یک‌لحظه نفاس باشد و حداکثر نفاس ده روز است که ابتدای حساب آن از وقت جداشدن بچه است و اگر بعد از زاییدن تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه پی‌درپی خون ببیند چنانچه در حیض عادت دارد به‌اندازه روزهای عادت او نفاس است و ده روز از خونی که بعد از نفاس می‌بیند اگرچه در روزهای عادت‌ماهانه‌اش باشد استحاضه است (مثلاً زنی که عادت حیض او از بیستم هر ماه تا بیست و هفتم آن است اگر روز دهم ماه زایید و تا یک ماه یا بیشتر پی‌درپی خون دید تا روز هفدهم نفاس و از روز هفدهم تا ده روز حتی خونی که در روزهای عادت خود که از بیستم تا بیست و هفتم است می‏بیند استحاضه می‏باشد) و بعد از گذشتن ده روز اگر خونی را که می‌بیند در روزهای عادتش باشد حیض است چه نشانه‏‌های حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و اگر در روزهای عادتش نباشد اگرچه نشانه‌‏های حیض را داشته باشد باید آن را استحاضه قرار دهد و اگر در حیض عادت ندارد چنانچه بعد از زایمان تا یک ماه یا بیشتر از یک ماه خون ببیند ده روز اول آن نفاس و ده روز دوم آن استحاضه است و خونی که بعد از آن می‌بیند اگر نشانه حیض را داشته باشد حیض و گر نه آن هم استحاضه می‌باشدد. ولی اگر جنین وجود نداشته باشد اگر می‌دانید خون جراحت است در این صورت حکم خاصی ندارد والا اگر نمی‌دانید خون جراحت است یا غیر آن چنانچه در سه روز اول هرچند در باطن استمرار نداشته باشد و یا از حیض سابق ده روز فاصله نشده باشد حیض محسوب نمی‌شود و محکوم به استحاضه است. (۱)

خواندن  سن یائسگی بانوان / دیدن خون بین 50 تا 60 سال / معنای جمع بین تروک حائض و افعال مستحاضه [حیض]

 

 

منبع:
(۱) سایت استان‌ها، بخش نمایندگی‌ها.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا