پرسش و پاسخسؤالات خوردنی ها و آشامیدنی هاسؤالات گناهانسؤالات وضو، غسل، تیمم

خوردن داروهایی که در آن الکل بکار رفته و قرص‌هایی که روکش ژلاتین از خوک دارد

پرسش:

باسمه‌تعالی

سلام‌علیکم

خوردن داروهایی که در آن ۱- الکل بکار رفته یا ۲- قرص‌هایی که روکش ژلاتین از خوک دارد، در حالت اضطرار با تجویز پزشک حاذق چه حکمی دارد؟

لطفاً فتوای رهبری و آیت‌الله سیستانی را بیان نمایید.

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای:

۱ـ الکل‌هایی که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست‌کننده باشند محکوم به طهارت هستند و استفاده از موادی که با آنها مخلوط شده‌اند اشکال ندارد.

۲ـ ژلاتین تهیه شده از اجزای حیوانات حرام‌گوشت حرام‌اند و صرف تجویز پزشک موجب حلال شدن آن نمی‌گردد مگر اینکه علاج منحصر در استعمال آن است و عدم استعمال منجر به مرگ یا چیزی نزدیک آن می‌شود که به مقدار رفع ضرورت جایز است.

شایان‌ذکر است؛ خوردن غذا و خوراکی که حاوی ماده ژلاتین است جایز است به شرطی که احراز شود این ماده از استخوان گاو و یا حیوان حلال‌گوشت دیگری گرفته شده است و همچنین اگر ژلاتین دارای قسم حلال و حرام باشد و انسان نداند از کدام قسم است، محکوم به حلیت است. (۱)

 

حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی:

۱ـ چنانچه نسبت آن ناچیز باشد اشکال ندارد؛ ولی درصورتی‌که زیاد باشد اگر ضرورت علاج طبق نظر متخصص آن را اقتضا کند و علاج منحصر به آن باشد به مقدار ضرورت اشکال ندارد و الکل پاک است.

خواندن  ریختن دارو در چشم و گوش و بینی در حال روزه

۲ـ دارو اگر از نجس و مشتقات آن تهیه شده باشد نجس است و خوردن آن حرام است؛ ولی چنانچه یقین به ساخته‌شدن دارو از نجاست نداشته باشید اشکال ندارد و اگر ضرورت علاج طبق نظر متخصص آن را اقتضا کند و علاج منحصر به آن باشد به مقدار ضرورت اشکال ندارد. (۲)

 

 

منابع:
(۱) سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، شماره استفتاء: ۵۰۲۹۹۳ / منتخب المسائل، ص۱۰۲، س ۴۰۳ و ۴۰۵ و ۴۰۶ / پاسخ‌های آیت‌الله کریمی، ص ۱۶۵، س ۲۰۲۷۴ / همان، ص۱۶۶، س ۲۱۲۸۵ / استفتائات جدید، س ۵۱۶
(۲) الفقه للمغتربین، الباب الثانی: فقه المعاملات، الفصل الاول: المأکولات و المشروبات، ص۱۰۵، با استفاده از م ۱۷۸ / همان، ص ۱۰۹، با استفاده از م ۱۹۰ / استفتائات آیت‌الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص۵۷ و ۶۱ و ۶۲ / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش “استفتائات نجف”، با استفاده از س ۴۵۰۴۴ و همچنین بخش “کلیشه”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا