پرسش و پاسخسؤالات خمس

خمس طلای فروخته شده ـ خمس فروش مؤونه

پرسش:

اگر طلاها مونو بفروشیم آیا به‌محض فروش خمس تعلق می‌گیرد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیات عظام: امام راحل، مقام معظم رهبری، سیستانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

اگر آن طلا را که به‌عنوان مؤونه خریداری کرده‌اید و از آنها بی‌نیاز شده‌اید:

الف ـ قبل از سال خمسی همان سالِ خرید از آنها بی نیاز شود:

 امام راحل:

آخر سال به قیمت فعلی خمس دارد.

 

آیت‌الله سیستانی:

بنا بر احتیاط واجب خمس دارد.

 

آیات عظام مقام معظم رهبری، مکارم شیرازی ، ,وحید خراسانی

خمس ندارد.

 

ب ـ بعد از سال خمسی همان سالِ خرید از آنها بی‌نیاز شود :

 امام راحل

بلافاصله به قیمت فعلی خمس دارد.

 

 آیات عظام مقام معظم رهبری، سیستانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی:

خمس ندارد. (۱)

 

اما اگر آن طلاها مؤونه شما بوده و حالا قصد فروشش را دارید:

الف ـ به شکل معاوضی (مثلاً خریدوفروش) به شما منتقل شده:

بعد از گذشت سال خمسی فروخته شود:

امام راحل:

اگر با پول مخمّس خریده خمس ندارد حتی ترقّی قیمت آن، اما اگر با درآمد بین سال خریداری شده در وقت فروش بلافاصله خمس دارد هرچند به پول آن نیاز داشته باشد .

 

مقام معظم رهبری:

مطلقاً خمس ندارد حتی ترقّی آن.

 

آیات عظام سیستانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی:

قیمت فروش آن خمس ندارد و ترقّی آن، جزء درآمد سال فروش است.

خواندن  ساده‌ترین روش محاسبه خمس، کسر قرض‌ها و بدهکاری‌ها و طلب کاری‌ها از اصل سرمایه

 

قبل از گذشت سال خمسی فروخته شود :

امام راحل:

تا سر سال مهلت دارد آنرا در مؤونه مصرف نماید و اگر صرف در مؤونه نشود خمس دارد.

 

آیات عظام: مقام معظم رهبری، وحید خراسانی، مکارم شیرازی:

کاملاً همان حکم فروش بعد از سال را دارد.

 

آیت‌الله سیستانی:

بنا بر احتیاط واجب بعد از گذشت سال، اصلش خمس دارد؛ ولی ترقی آن ربح سال است و بلا اشکال خمس دارد .

 

ب ـ به شکل غیر معاوضی (مثلاً هدیه یا ارث بوده) به شما منتقل شده :

آیت‌الله سیستانی:

اصل و ترقی آن مطلقاً خمس ندارد.

 

مقام معظم رهبری:

هدیه، ارث و مطلق اموال غیر کسبی خمس ندارد. (۲)

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل مراجع مسئله ۱۷۸۱، منهاج الصالحین آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)، م ۱۲۲۰، عروه الوثقی كتاب الخمس م ۶۷، رساله آیت‌الله وحید (حفظه‌الله تعالی) م ۱۷۹۸، توجه: نظر امام (رحمت‌الله علیه) در تحریر احتیاط واجب بوده که از آن عدول کرده‌اند.
(۲) توضیح‌المسائل مراجع مسئله ۱۷۸۱، استفتائات امام (رحمت‌الله علیه)  ج ۱، س ۳۳ و ۶۷ و ۱۰۳، منهاج آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی) ج۱،  م ۱۲۱۳، أجوبه الإستفتاءات۸۸۰، منهاج الصالحین آیت‌الله وحید (حفظه‌الله تعالی) م ۱۲۱۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا