پرسش و پاسخسؤالات بانوانسؤالات مختص بانوان و آقایان

حکم پوشیدن ابروی اصلاح شده و تاتو شده، انگشتر و النگو و زیور آلات دیگر

پرسش:

پوشاندن ابروی برداشته شده و تاتو شده، انگشتر در دست و النگو یا برخی زیورآلات در وجه و کفین چه حکمی دارد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیات عظام سیستانی، وحید خراسانی

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

آیت‌الله سیستانی:

ابروان اصلاح شده (غیر از تاتو شده)، انگشتر، چه حلقه و چه غیر آن، و النگو یا دستبند، پوشیدن آن از نامحرم واجب نیست؛ حتی اگر زینتی باشد؛ منتهی با ۴ شرط (اگر یکی از این شروط باشد، پوشش موارد فوق واجب است):

۱ـ قصد سوء و به حرام انداختن دیگری نداشته باشد.

۲ـ خوف به حرام افتادن خود را نداشته باشد.

۳ـ فتنه عامّه و فتنه نوعیه نداشته باشد.

۴ـ بنا بر احتیاط واجب، قسمتی از بدن که پوشش آن واجب است (مثل بالای مچ) را به‌وسیله آن شیء نپوشاند.

شایان‌ذکر است، اگر یکی از شروط فوق (غیر از شرط چهارم) وجود داشته باشد باید حتی از محارم هم پوشاند.

ولی دیگر جواهرات را باید بپوشاند.

و اما ابروان یا لب یا … تاتو شده؛ درصورتی‌که عرفاً زینت حساب شود (یکی از شرایط فوق را دارا باشد)، باید از نامحرم بپوشاند. (۱)

 

آیت‌الله وحید خراسانی:

ابروان اصلاح شده: در فرض سؤال واجب است از نامحرم بپوشاند.

ابروان تاتو شده: زینت است و باید از نامحرم پوشانیده شود.

حلقه، انگشتر، النگو و سایر طلاجات: حلقه و انگشتر را واجب است از نامحرم بپوشاند و در مورد بقیه زیورآلات مثل عینکی که زینت است یا ساعتی که زینتی است باید از نامحرم پوشانیده شود و هم چنین اگر از مچ بالاتر باشد. (۲)

خواندن  دست‌دادن با نامحرم

 

برای توضیحات بیشتر و کامل‌تر درباره احکام زینت‌هایی که پوشش آن واجب نیست، بنا بر فتوای آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)، (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید.

برای توضیحات بیشتر و کامل‌تر درباره احکام کامل تاتو و ناخن مصنوعی، (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از اختلاف فتاوای مراجع معظم تقلید در باب پوشش (ابروان اصلاح شده) در مقابل نامحرم، اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از اختلاف فتاوای مراجع معظم تقلید در باب پوشش (انگشتر و النگو و…) در مقابل نامحرم، اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از اختلاف فتاوای مراجع معظم تقلید در باب پوشش موضع (تاتو شده) در مقابل نامحرم، اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) الفقه للمغتربین، ص ۲۰۰، س ۴۹۸ و ص ۲۰۳، س ۵۱۹ و ص ۲۰۵، س ۵۲۶  ـ  استفتائات خصوصی از معظم‌له ـ موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۱۱
(۲) استفتائات کتبی خصوصی از معظم‌له ـ  موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا