پرسش و پاسخسؤالات بانوانسؤالات مختص بانوان و آقایانسؤالات نگاه و پوشش

حکم نگاه به ورزش هایی مثل فوتبال از تلویزیون برای بانوان ـ نگاه به بدن مرد ـ معنا ریبه و شهوت و لذت

پرسش:

۱ـ آیا تماشای فوتبال از تلویزیون اشکال دارد؟

۲ـ نگاه‌کردن به‌صورت بازیگران آقا چطور؟

۳ـ اینکه می‌گویند نگاه ریبه نداشته باشیم؛ یعنی چه؟ همین‌که شخص را ببینیم در دل بگوییم چه زیباست نگاه ریبه است یا حتماً باید حس شهوانی ایجاد شود تا نگاه حرام باشد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

۱ـ نگاه‌کردن زن به‌عکس مردانی كه پوشش متعارف دارند اشكال ندارد مشروط به آنكه نگاه با التذاذ جنسی و شهوت همراه نباشد و زن ايمن از وقوع در حرام باشد؛ ولی نگاه‌کردن بانوان به‌عکس يا فيلم مردانی كه اعضاء بدنشان در آن بيش از مقدار متعارف برهنه است، بنا بر احتياط واجب، جايز نيست مثل عكس بعضی از ورزشكاران يا بعضی از فیلم‌های مسابقات ورزشی مانند شنا، وزنه‌برداری، كشتی، فوتبال كه پوشش مردان در آن كمتر از مقدار متعارف است.

شایان‌ذکر است، نگاه‌کردن به فيلم اعم از پخش مستقيم و غیرمستقیم، حكم عكس را دارد. (۱)

۲ـ نگاه‌کردن زن به بدن مرد نامحرم با شهوت و ترس از وقوع در حرام، حرام است، بلكه بنا بر احتياط واجب، بدون آن نيز نبايد نگاه كند، مگر به جاهايی از بدن كه معمولاً مردها نمی‏پوشانند، مثل سرودست‌ها و قدم پاها كه نگاه‌کردن زن به اين جاها اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد، اشكال ندارد. (۲)

خواندن  پیش‌بینی مسابقات جایزه در قبال پیش‌بینی‌های فوتبال

۳ـ صرف نگاه به مواضع مجاز مرد نامحرم حرام نیست؛ بلکه اگر همراه لذت و ریبه و شهوت باشد یا خوف وقوع به اینها باشد حرام است و مقصود از کلمه‌های لذّت و شهوت، لذت‌جویی و شهوت جنسی است نه هر لذّت و شهوت طبیعی که از نگاه به منظره‌های زیبا و دل‌انگیز حاصل می‌شود و منظور از ریبه، بیم گرفتاری به گناه است.

شایان‌ذکر است، پایین‌ترین مرز لذّت حرام، نخستین مرتبه احساس جنسی است. (۳)

برای توضیحات بیشتر و احکام تفصیلی (نگاه‌کردن) به فتوای آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی) اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل جامع، ج ۲، فصل احکام نگاه‌کردن ـ الفقه للمغتربین، ص ۲۰۶، س ۵۳۲
(۲) توضیح‌المسائل جامع، ج ۲، فصل احکام نگاه‌کردن
(۳) توضیح‌المسائل جامع، ج ۲، فصل احکام نگاه‌کردن ـ الفقه للمغتربین، ص ۱۹۲ و ۱۹۳، س ۴۷۲ و ۴۷۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا