احکام شرعیتغییر فتاوا و نظرات جدید رهبریعباداتعبادات غیرمالینمازنماز آیاتنمازهای غیریومیهنمازهای واجب

حکم نماز آیات در صورت عدم اطلاع به زلزله در وقت آن

حکم نماز آیات در صورت عدم اطلاع به زلزله در وقت آن مطابق با فتوای جدید آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی)

 

پرسش:

اگر مکلف بعد از وقوع زلزله، از آن مطلع شود، آیا نماز آیات واجب است؟

 

فتوای سابق:

اگر هنگام وقوع زلزله و یا در زمان متصل به آن، خودتان آن را احساس نکنید، نماز آیات بر شما واجب نیست. (۱)

 

فتوای جدید:

مکلف اگر از سایر حوادث (به جز خورشید گرفتگى و ماه گرفتگی) در وقت آن مطلع شود و نماز آیات را هر چند بر اثر فراموشى نخواند، باید نماز آیات را بخواند و اگر در وقت آن مطلع نشده و پس از حادثه فهمیده‏ باشد، احتیاط واجب آن است که آن را بخواند.

 

تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید:

الف) اگر مکلف زلزله را متوجه شود، ولی کوتاهی کرده و نماز آیات را نخواند، علاوه بر معصیت (بخاطر تأخیر)، لازم است آن را بخواند.

همچنین اگر بر اثر فراموشی نماز را نخوانده باشد، هر زمان یادش بیاید، باید بخواند.

 

ب) اگر در زمان متصل به آن (مثلا لحظاتی بعد از زلزله) متوجه شود:

نماز آیات واجب است.

 

ج) اگر زمان زلزله متوجه نشود؛ مثلا در تحرک یا در خواب بوده یا در مکان شلوغ و پر سر و صدا بوده و زلزله را حس نکرده و یا در حال بیهوشی و اغماء بوده و متوجه لرزش نشده، و بعد از مدتی در اخبار یا از طریق اطرافیان متوجه زمین لرزه شود:

خواندن  مصرف وجوهات در نیازهای آسیب‌دیدگان زلزله اخیر در غرب کشور

 

مطابق فتوای سابق:

نماز آیات بر وی واجب نیست.

 

مطابق فتوای جدید:

بنابر احتیاط واجب، باید نماز آیات را بخواند.

 

چند نکته‼️

۱) پدیده هایی که موجب نماز آیات می‌‌شوند، با یكى از این راه‏ها ثابت مى‏ گردند:

اول: خود انسان متوجه شود.

دوم: از هر راهی که موجب علم یا اطمینان شود.

سوم: دو مرد عادل خبر دهند.

 

۲) برای هر زلزله ی شدید یا خفیف، حتی پس لرزه، اگر زلزله ی مستقلی حساب شود، باید یک نماز آیات خوانده شود.

 

۳) وجوب نماز آیات مختص کسانی است که هنگام وقوع حادثه، در آن مکان باشند.

 

۴) هنگامی که زلزله، رعد و برق و مانند آن (که مدت زمان وقوعش کم است)، اتفاق مى‏ افتد، بنابر احتیاط، مکلف باید فوراً نماز آیات بخواند و اگر تأخیر بیاندازد، باید آن را تا آخر عمر بدون قصد اداء و قضا (قصد ما فی الذمة) به‌جا آورد. (۲)

 

 

منابع:
(۱) اجوبة الإستفتائات (چاپ قدیم)، ص۱۵۹، س۷۱۴ و ۷۱۶ / رساله ی آموزشی، (چاپ قدیم)، فصل سوم: نماز، ص۲۲۹، درس۵۵: نماز آیات، مورد اول، م۳
(۲) رساله‌ی نماز و روزه، ص۱۰۱ و ۱۰۲، م ۶۶۲ و ۶۶۳ و ۶۶۴ و ۶۶۷ و ۶۷۱ / اجوبة الإستفتائات (چاپ جدید)، س ۷۱۴ / رساله‌ی آموزشی (چاپ جدید)، احکام عبادات، فصل سوم: نماز، درس ۵۵: نماز آیات، وقت نماز آیات، ص۲۵۶، م ۳ و ۶ / کتاب تفاوت فتاوا، فصل نماز آیات، ص۹۴، م ۱۵۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا