پرسش و پاسخسؤالات عقود اسلامیسؤالات قوانین و مقرراتسؤالات معاملات

حکم سود بانکی و سپرده بانکی و راه‌حل آنها

پرسش:

سود وام آیا حرام است؟سود سپرده چطور؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

سود قرض و وام به فتوای فقهای امامیه، ربا و حرام قطعی و بیّن است. لاکن اگرمنظور شما کارمزد است، به فتوای مرجع تقلید شما، پرداخت کارمزد یا گرفتن کارمزد جایز نیست. هرچند کارمزد اندک بوده یا کارمزد حقیقی باشد.

و سود سپرده های بانکی:

اگر پول را به بانک قرض دهید (آنچنان که در سوال آورده اید) این قرض ربوی و از گناهان کبیره بوده و جایز نیست، بلکه باید پول را به بانک بدهید و بانک را وکیل نمایید در انجام معاملات اقتصادی سودآور حلال، نه به عنوان قرض. و اگر احتمال معقول (مثلا ۲۰درصد) بدهید که بانک به وعده خود عمل مینماید و پول شما را در امور حرام مصرف نمی کند و طبق وکالتی که شما به بانک داده اید عمل مینماید و طبق موازین و مقررات بانک رفتار نمایید، بنا به نظر مرجع بزرگوارتان گرفتن سود بر شما حلال است. (۱)

اما اگر این شرایط رعایت نشود ومثلا پول را به بانک قرض دهید یا از مساله بی اطلاع بوده اید و فرم های بانک را بدون التفات، به صورت صوری امضاء کرده اید، مالک تمام سود نمی شوید، بنا به تفصیلی که در جای خود موجود است. (در صورت نیاز، مجدد از قسمت ارسال سوال، استفتاء نمایید تا استاد پاسخ دهند.)

خواندن  چند راه‌حل برای وام‌های ربوی که مطابق فتوای آیات سیستانی و وحید خراسانی باشد

برای اطلاع از “فتاوای سایر مراجع معظم تقلید درباره بحث مذکور، و همچنین موضوع شناسی و حکم شرعی سپرده های بانک” اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از احکام تفصیلی، پیرامون “حکم شرعی سپرده حساب های کوتاه مدت و بلند مدت بانکی و راه حل آن” (فیلم سخنرانی کامل و تفصیلی استاد)  اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از “راه حل وام های ربوی بانک مثل وام ربوی ازدواج” (فیلم سخنرانی استاد)  اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از “حکم شرعی وامهای فروش اقساطی بانکی” (فیلم سخنرانی استاد)  اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از “اشکالات و علّت ودلائل حرمت وام های بانکی” (فیلم سخنرانی استاد)  اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) منهاج الصالحین، ج ۱، مستحدثات المسائل، از ص ۳۹۸ تا ص ۴۰۳ ـ  استفتاء خصوصی کتبی از نجف اشرف ـ استفتائات آیت‌الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص ۴۶ ـ توضیح‌المسائل جامع، ج ۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا