01نظارت راجیپرسش و پاسخسؤالات قوانین و مقرراتسؤالات گناهانسؤالات مذاهب

حق مالکیت ـ کرک کردن ـ حق‌تألیف و چاپ و سی دی ـ مراد از کفار حربی

پرسش:

سلام‌علیکم ایام شهادت را تسلیت عرض می‌کنم.

کپی و کرک کردن نرم‌افزار بدون اجازه صاحب اثر حرام است.

مگر اینکه سازنده نرم‌افزار مربوط به کشورهای حربی باشد.

در این صورت کرک کردن اشکال ندارد.

سؤال من این است که برخی افراد که کرک را می‌سازند به هدف آموزش نرم‌افزاری که آن را فعال می‌کند منتشر می‌کنند نه به‌خاطر استفاده شخصی و یا تجاری از نرم‌افزار.

مثلاً فرضاً کسی نرم‌افزاری را برای هدفی بسازد و ارائه دهد؛ اما ما آن را در هدف دیگری استفاده کنیم که احتمالاً سازنده برای این نوع استفاده راضی نیست

یعنی همان کرک که هدف سازنده کرک کردن نرم‌افزار برای آموزش آن در آموزشگاه‌ها بوده نه استفاده شخصی یا تجاری (که آن نرم‌افزار نیز مال کشور حربی هستش) حکم استفاده از این کرک چیست؟

امیدوارم منظورم رو به طور کافی رسانده باشم دقت کنید که نرم‌افزار نیز مال کشور حربی است.

(( در دنیای کامپیوتر این یک امر ناگزیری هست و برای استفاده از رایانه حتماً باید از کرک استفاده نمود؛ مثلاً برای هرگونه استفاده از رایانه معمولاً باید سیستم‌عامل ویندوز نصب شود تا بتوان استفاده کرد و حتماً ویندوز نیز باید کرک شده باشد و احتمالاً شما هم با کامپیوتری که ویندوزش را کرک کردید این متن را می‌خوانید تا پاسخ مرا بدهید! کرک شما چیه؟! ))

لذا قیمت واقعی و اورجینال ویندوز چندین میلیون تومان هست و خرید آن چون به محارب سود مالی دارد ازاین‌جهت خریدش حرام است!

خوب پس چه‌کار باید کرد؟ یا باید خرید که در این صورت کمک به محارب است یا باید کرک کرد.

خواندن  کپی از کتبی که حق چاپش محفوظ است و درآمد از این طریق

ببخشید متنم طولانی شد بنده مقلد آقای مکارم شیرازی هستم با تشکر

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی چاپ و تکثیر انواع کتاب و دانلود و کپی فیلم و نرم‌افزار بدون رضایت صاحبان حق، حرام است و خریدوفروش کتاب و فیلم و نرم‌افزار تکثیر شده، بدون پرداخت حق مؤلف و تولیدکننده فیلم و نرم‌افزار، جایز نیست. مگر درصورتی‌که از کفار حربی باشند و یا طبق قوانین آنها، کشورهایی که قانون کپی رایت را امضا نکرده‌اند قابل پیگرد نباشند. (۱)

شایان‌ذکر است، کفار حربی کسانی هستند که در حال جنگ با مسلمین هستند؛ مانند آمریکا، اسرائیل، انگلستان و مانند آنها. (۲)

 

 

منابع:
(۱) استفتائات، ج۳، ۵۵۵ و ۵۵۶، با استفاده از س ۱۵۴۷ تا ۱۵۵۰ / نشریه پیام دین، شماره ۱۳، عنوان نرم‌افزار ۱، ص۴ و ۵ و ۱۱ / همان، شماره ۱۴، عنوان نرم‌افزار ۲، ص۲ و ۵ و ۷ / احکام ویژه (۶۰۰ مسئله موردنیاز)، ص۷۸، م ۱۹۹ / بخشی از مسائل کثیر الابتلاء، ویژه نمایندگان معظم‌له، ص۱۱، م ۸۹ / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۹، قسمت معاملات، با استفاده از ص۲۹ و ۳۰ / استفتاء خصوصی از معظم‌له، کد رهگیری: ۹۷۰۶۲۷۰۰۸۲
(۲) احکام ویژه (۶۰۰ مسئله موردنیاز)، ص۷۸، م ۲۰۰ / نشریه پیام دین، شماره ۱۳، عنوان نرم‌افزار ۱، ص۶ / استفتاء خصوصی مکتوب از معظم‌له.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا