پرسش و پاسخسؤالات بانوانسؤالات دماء ثلاثهسؤالات مختص بانوان و آقایانسؤالات نمازسؤالات وضو، غسل، تیمم

تطهیر فرج برای استحاضه قلیله در حال اضطرار و عفونت

پرسش:

سلام خانمی در ایام استحاضه قلیله به‌خاطر تطهیر محل خروج خون ناچاراً از آب استفاده کنند و دو بار در فاصله نزدیک مبتلا به عفونت مجاری ادراری شدند تا جایی که آنتی‌بیوتیک مصرف کردند؛ لذا باتوجه‌به احتمال ضرر داشتم تطهیر با آب آیا تطهیر ساقط است؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در استحاضه قلیله بر زن لازم نیست پنبه را آب كشیده و یا عوض كند، گرچه احتیاط مستحب است؛ لذا اگر مشقت دارد یا مضر است، ترک کند.

بلی؛ باید ظاهر فرج را چنانچه خون به آن رسیده، آب بكشد. (۱)

شایان‌ذکر است؛ به‌طورکلی نمازخواندن با بدن یا لباس نجس در حال اضطرار و ناچاری اشكال ندارد؛ بنابراین اگر فرد نسبت به تطهیر بدن یا لباس یا تهیه لباس پاک، توانایی نداشته باشد، هرچند ازاین‌جهت كه این كار بر او سختی فوق‌العاده دارد كه قابل‌تحمل نیست (حرج)، می‌‌تواند با همان حال نماز بخواند هرچند در وسعت وقت باشد البتّه نمازخواندن در این حال در وسعت وقت در غیر مورد تقیه، مشروط به آن است كه فرد اطمینان نداشته باشد تا انتهای وقت نماز، می‌‌تواند بدن یا لباسش را تطهیر نموده یا می‌‌تواند لباس پاک برای نماز تهیه نماید و گر نه باید صبر كند.

لازم به ذکر است اگر فرد در مواردی که شرعاً مجاز است با لباس یا بدن نجس نماز بخواند، در اول وقت نماز بخواند سپس عذرش تا قبل از سپری‌شدن وقت برطرف شود، لازم نیست نمازی را که خوانده دوباره بخواند. (۲)

برای اطلاع از حکم شرعی مستحاضه برای نماز (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از حکم شرعی “وظیفه مستحاضه در تقدیم و تأخر غسل و وضو” (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید. 

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، ج ۱، کتاب الطهارة، فصل فی الإستحاضة، ص ۳۹۹ و ۴۰۰، م ۱، الاولی / منهاج الصالحین، ج ۱، کتاب الطهارة، المقصد الثالث: غسل الإستحاضة، ص۸۰، م ۲۳۹/ توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، ص ۲۰۵، م ۵۹۸ / المسائل المنتخبة، أقسام الإستحاضة، ص ۳۳، م ۸۴ /
(۲) العروة الوثقی، ج ۱، کتاب الطهارة، فصل فی الصلاة فی النجس، ص۱۳۳، م ۱۱ / همان، فصل فیما یعفی عنه فی الصلاة، ص۱۴۲، السادس / منهاج الصالحین، ج ۱، کتاب الطهارة، المبحث السادس: الطهارة من الخبث، تتمیم، ص ۱۳۹، بعد از م ۴۵۱، الخامس / توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، ص۲۹۶، مورد ۵، م ۹۶۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا