پرسش و پاسخسؤالات تقلید

تبعیض در تقلید و حکم آن

پرسش:

سلام

با دفتر قم آیت‌الله سیستانی تماس گرفتم و از حاج آقا گنجی که از مطلعین دفتر ایشان است و بین ساعت ده تا یازده دفتر هستند در مورد تبعیض در تقلید سؤال کردم و پرسیدم آیا می‌شود در مسئله خمس به دو مرجع رجوع کرد پاسخ دادند که بله می‌شود به‌شرطی که دو مرجع موردنظر مساوی باشند.

در بعضی سایت‌ها دیدم که از قول آیت‌الله سیستانی گفته شده این مسئله امکان‌پذیر نیست.

لطفاً در این مورد راهنمایی بفرمایید.

منظور من این است که فرد در برخی مسائل خمس مثلاً به فتوای آیت‌الله صافی و در برخی دیگر به فتوای آیت‌الله شبیری عمل کند.

حدس زدم شاید سؤال را به‌درستی مطرح نکرده‌ام که آقای گنجی این‌گونه پاسخ داده‌اند.

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

بله تبعیض جایز است و بلکه در خصوص زمانی که یکی از مجتهدین اعلم در بعض ابواب باشد و دیگری اعلم در بعض ابواب دیگر، واجب است. پس بر مکلّف واجب است از هر دوی آنها در بابی که اعلم است تقلید کند.

خواندن  تقلید نکردن برای غیر مجتهد - وظیفه محتاط برای احتیاط مستحب

لذا تبعیض در تقلید موردی فرض می‌شود که دو مجتهد هر یک‌دریک باب یا بیشتر از دیگری اعلم است و دیگری در ابواب دیگر و لازم است از اعلم تقلید کند.

شایان‌ذکر است، اگر دو مجتهد مساوی باشند، اصلاً تقلید نیست تا تبعیض باشد، بلکه تطبیق در عمل است؛ فلذا مکلف می‌تواند مدتی را طبق نظر مجتهدی عمل بکند و بعد از مدتی همان مسئله را از مجتهد دیگر تقلید کند. (البته در غیر موارد علم اجمالی یا حجت اجمالی منجز که توضیح آن در جای خود بیان شده است.) (۱)

برای اطلاع بیشتر از فتاوای معظم‌له در موضوع “تبعیض” اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، ج۱، کتاب الاجتهاد و التقلید، ص۳۴، م ۴۷ / ملحق منهاج الصالحین، ص۴، س ۹ / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم‌له، بخش “استفتائات نجف”، س ۱۰۴۲ / استفتاء شفاهی از نماینده معظم‌له / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۱، قسمت تقلید، ص۲۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا