استهلال ماهانهرسانه

بیانیه فوری استهلال شوال 1441

بیانیه فوری استهلال عید سعید فطر 1441

از آنجایی که هلال ماه در بعضی شهرهای آفریقا رؤیت شد، به مبنای فقهایی که قائل به اتحاد آفاق می شوند، همچنین به مبنای فقهایی که قائل به رؤیت با چشم مسلح می شوند و ماه 12 ثانیه در حوالی تهران و چند ثانیه مختصر در اصفهان و در بعضی شهرهای دیگر (که گزارش آن متعاقبا اعلام خواهد شد) ماه با چشم مسلح رؤیت شده است؛ لذا یکشنبه اول ماه شوال و روز عید سعید فطر می باشد.

در نتیجه طبق مبنای:

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مد ظله العالی)، آیات عظام خوئی، تبریزی، سید صادق روحانی،  محمد سعید حکیم، محمد اسحاق فیاض، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی:

یکشنبه 4 خرداد 1399 روز عید فطر می باشد.

مؤمنین محترمی که مقلد یکی از مراجع فوق هستند دقت نمایند که یکشنبه روزه بر آنها حرام است.

 

بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) ، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی و…:

دوشنبه 5 خرداد 1399 روز عید فطر می باشد.

مؤمنین محترمی که مقلد یکی از مراجع فوق هستند دقت نمایند که روز یکشنبه روزه بر آنها واجب و روز دوشنبه روزه بر آنها حرام می باشد.

نکته 1:

سفر رفتن برای افرادی که یکشنبه برایشان ماه مبارک رمضان است، واجب نیست و می توانند روزه بگیرند؛ گرچه سفر رفتن قبل از ظهر و افطار کردن در سفر هم مجاز است.

نکته 2:

آیت الله صافی گلپایگانی بر خلاف مبنایشان عمل کرده و دوشنبه را عید دانسته اند و برعکس آن آیت الله مکارم شیرازی بر خلاف مبنایشان عمل کرده و یکشنبه را عید دانسته اند. در اینجا چنانچه مکلف به یقین برسد، باید به یقین خود عمل نماید. ولی چنانچه به یقین نرسد، قول مرجع تقلیدش حجت نیست. (چون در موضوعات است و تشخیص به عهده ی مکلف است.) [1] 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] استفاده از تقویم های نجومی پرفسور یالوپ و مهندس محمد عوده / تماس تلفنی با جناب آقای محسن قاضی میرسعید، عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و رکورد دار رؤیت هلال ماه در جهان / تماس تلفنی با مهندس محمد مهدی مطیعی، عضو محترم شوراي استهلال استان خراسان رضوی و مسئول رصدخانه دانشگاه فردوسی و انجمن نجوم مشهد /  تماس تلفنی با حجت الاسلام موحد نژاد، عضو هیأت علمی ستاد استهلال مقام معظم رهبری / گفتگو با حجت الاسلام و المسلمين احمد مروي، رئیس هیات علمی ستاد استهلال مقام معظم رهبری و معاون ارتباطات حوزه اي دفتر معظم له / (بعضی از تماس های فوق در این ماه نبوده، ولی کلیت مدارک در هر ماه، موارد مذکور است.)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا