پرسش و پاسخسؤالات نمازسؤالات نماز جماعتسؤالات نماز مسافر

امامت فردی که وظیفه جمع ،ارشاد مأمومین ،را در نماز دارد ـ اقتدا به چنین فردی

پرسش:

سلام

۱ـ کسی که نمازش را باید جمع  بخواند (شکسته و تمام) آیا می‌تواند امام مأموم نماز تمام قرار گیرد؟

۲ـ اگر پاسخ منفی است اگر مأموم اقتدا کند او باید نهی کند که به من اقتدا نکن؟

۳ـ جایی که نمی‌دانیم نماز شکسته است یا تمام به جهت شک در حصول کثرت السفر حکم چیست؟ در این صورت آیا امامت نماز را به عهده گرفتن چه حکمی دارد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

۱ـ در جایی که مرجع مأموم نماز فوق‌الذکر را کافی می‌داند (همین نماز را وظیفه واقعی می‌داند) این فرد می‌تواند خود را در معرض امامت قرار دهد. اما اگر مرجع مأموم نماز را صحیح نداند، ایشان نباید خود را در معرض امامت جماعت قرار دهد.

خواندن  خواندن نماز فرادا هنگام نماز جماعت و حکم تکلیفی و وضعی نماز

۲ـ درصورتی‌که جهل به‌حکم است و شرایط چهارگانه ارشاد هم وجود دارد، باید بگوید و امّا درصورتی‌که جهل به موضوع است و وی او را اغراق به جهل نکرده است، ارشاد و اعلام لازم نیست.

۳ـ در مفروض سؤال نباید خود را در معرض امام جماعت قرار دهد. (مگر استثنایی که در جواب اول گذشت) و اقتــدا بــه او هم بنــا بــر احتیــاط واجــب جایــز نیســت؛ مگــر اینکــه نمــاز مأمــوم هــم احتیاطــی باشــد و ســببِ احتیــاط امــام ســببِ احتیــاط مأمــوم نیــز بــوده باشـد؛ ولـی لازم نیسـت بـرای احتیـاط مأمـوم سـبب دیگری نباشد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، ج۲، کتاب الصلاة، فصل فی الجماعة، ص ۳۳۹، م ۳ ـ اقتباس از توضیح‌المسائل جامع، ج، ۱م۱۹۳۵ ـ استفتاء خصوصى از معظم‌له.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا