پرسش و پاسخسؤالات روزه

افطار با اذان به افق شهر دیگر ـ افطار قبل از مغرب

پرسش:

فردی در طرقبه روزه خودش را با اذان رادیو به افق مشهد افطار کرده و اذان طرقبه را چند دقیقه بعد گفته‌اند، روزه او چه حکمی دارد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی اگر انسان یقین یا اطمینان كند كه مغرب شده و افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است، قضای آن روز بر وی واجب می‌شود؛ ولی کفاره ندارد. ولی اگر در هوای ابری و مانند آن به گمان اینكه مغرب شده افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده، در این صورت، قضا، بنا بر احتیاط واجب است. (۱)

شایان‌ذکر است؛ وقت افطار روزه، بنا بر احتیاط واجب، از زمانی است که سرخی طـرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می‌شود، از بالای سر انسـان بگـذرد. البته احتیاطی بودن آن در مورد وقتی است که فرد، زمان غروب آفتاب را می‌داند کـه در ایـن صـورت بنا بر احتیاط واجب نمی‌تواند روزه را هنگام غروب آفتـاب افطار نماید، اما اگـر در غروب آفتاب به علت احتمال مخفی‌شدن خورشـید، پشـت کوه‌ها یـا ساختمان‌ها یا درختان، شک داشته باشد، بنا بر فتوای نمی‌تواند قبل از این که سرخی طـرف مشـرق کـه بعد از غروب آفتاب پیدا می‌شود، از بالای سر انسان بگذرد، افطار نماید. (۱)

خواندن  انجام مفطر به گمان داخل نشدن صبح

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص ۵۷۰، م ۲۰۴۸، مورد هشتم
(۲)  توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، ص ۲۷۹، م ۸۸۸  ـ  استفتائات کتبی خصوصی از معظم‌له  ـ  موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۳، ص ۵۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا