01بدون مدرکپرسش و پاسخسؤالات معاملات

افزایش مدت بدهی در ازای پرداخت بخشی از طلب قبل از سررسید

پرسش:

خدمت حجت‌الاسلام راجی و سایت خوب سراج عرض سلام و خسته نباشید دارم.

اگر مثلاً در اول فروردین امسال معامله نسیه‌ای انجام دادیم و چک برای اول فروردین سال آینده به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال است. حال ۹ ماه از موعد چک می‌گذرد و ۳ ماه مانده و خریدار می‌داند اول فروردین نمی‌تواند چک را پاس کند.

آیا می‌شود مدّت پرداخت بدهی را افزایش دهند مثلاً ۱ سال و نیم نمایند به‌شرط اینكه خریدار الآن ۴۰ میلیون ریال نقد بدهد و ۶۰ میلیون ریال دیگر را ۱ سال و نیمه بدهد؟

خیلی از سایتتان راضی و خرسندم.

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب

برای طلبكار در بدهی مدت‌دار جایز نیست مدّت پرداخت بدهی را زیاد نموده و تأخیر اندازد به‌شرط اینكه بدهكار قسمتی از بدهی را قبل از فرارسیدن انتهای مدت آن نقداً بپردازد. مثلاً: اگر خریدار در معامله نسیه معلوم است در سررسید چک (مانند چک شش‌ماهه به مبلغ صدهزار تومان) قدرت پرداخت تمام بدهی را ندارد درحالی‌که به سررسید چک هم دو ماه مانده است، در این صورت برای فروشنده جایز نیست مدّت پرداخت بدهی را افزایش دهد مثلاً ۷ماهه نماید به‌شرط اینكه خریدار الآن ۴۰ هزار تومان را نقد بدهد و در مقابل فروشنده ۶۰ هزار تومان دیگر را ۷ماهه مطالبه نماید. البته اگر این قرار دوستانه و از باب معرفت و خدمت بدون هیچ شرط الزامی باشد اشكال ندارد و اگر به شكل شرط و التزام و تعهّد باشد جایز نیست.

خواندن  حکم بازاریابی شبکه ای (نت ورک مارکتینگ)

در صورت تمایل به مشاهده “احکام دیركرد” اینجا را کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا